Hej..
Man ska inte blanda levande matreal (trä) med Dött(guldfiber).. Trä andas det gör inte gul fiber.. Dvs det gör ingenting om det blir lite fuktigt det torkar när det blir bra väder.. Å fukt kommer det garanterat upp på ett sånt gammalt hus.. kommer från bostads ytan.
kolla på
www.ekofiber.se det är bäst att använda celulosa materal då det är det som redan ligger där..
Tjockleken på hela isoleringen bör vara 30-40 cm.. om jag vore som du skulle jag nog slänga på 30.. då dom första 10 cm inte isolerar så bra..
Ventelation är bra.. sätt dit det..
Kanske möggel stopp går att sätta in också..? om du har Pannor dvs..