N
Netaria: Ville bara säga tack till Pelle för en jättebra länk. Nu har jag att göra i några timmar på en ledig dag! Så kort sagt: Tack Pelle!
3 svar · 3,7k läst
4integration
4integration: Hej, Vi fick liknande bedömning (dock ej förslag på byte av råspånt eller dylikt). Besiktningsmannen från Anitcimex var väl införstådd att min sambo är kraftigt allergisk mot mögel och detta påtalades vid ett flertal gånger under besiktningen. Hans förslag var att förbättra ventilationen på vinden samt kanske det mest viktiga, förbättra ventilationen i bostadsutrymmen. Detta
11 svar · 4,7k läst
E
Eld: Skriv en beskrivning av vad som ska göras och ta in offerter från flera företag.
1 svar · 5,0k läst
G
grodan: På älvsbyhus ska dom ha ca 100000 för att sätta på en kupa i efterhand.
11 svar · 6,3k läst
J
Jani: Hej, är det någon här på forumet som har eller tänker ha glaserade takpannor. I så fall, vilket pris fick/får ni ge / m2 ?
0 svar · 3,1k läst
N
Nybyggare: [citat] Låter som en snygg lösning men jag skulle helst vilja slippa ge mig på och såga i huset, med de eventuella risker som det medför... :-/
2 svar · 6,3k läst
L
lt: Tack för alla svar! Nu lutar det kanske åt ett platt tak... :)
5 svar · 11,3k läst
T
torparen: Inte för att verka vara en besserwiser. Men är det tegelpannor eller betongpannor vi talar om ???
1 svar · 3,8k läst
E
Eld: Det är därför man ska klistra även vanlig underlagspapp om man har nindre än en viss lutning på taket. Jag kommer dock inte ihåg vid vilken lutning gränsen går.
8 svar · 4,6k läst
L
LB: Man behöver inte en kranbil för att ställa upp takstolar. Mina var 8.40 långa och 27gr lutning. Byggda själv med 45*195 = ganska tunga. Två personer, ett långt snöre, en stötta och en lång pinne var allt som krävdes.
7 svar · 9,3k läst
I
Inger: [citat] Med risk för att bli tjatig: Vi får betongtakpannor på vårt Älvsbyhus och det är inte ett tillval här i Stockholm iallafall.
8 svar · 19,2k läst
J
Jani: Har ej byggt ännu. Har även hört att glaserade pannor skall hålla hyffsat pris i tyskland.
3 svar · 6,9k läst
E
Eld: Min vind hade ingen ventilation alls när jag flyttade in så jag satte dit Mögelstopper när jag renoverade taket. Bättre och enklare än att ta hål på den reveterade fasaden tycker jag. Om man inreder vinden på ett gammalt hus så kan det vara enda sättet att ordna ventilationen. I varje fall om man har något mer komplicerat än ett vanligt sadeltak.
4 svar · 11,6k läst
K
Ken: Jag får ta och laga taket när jag får tid.... (håller ju på att bygga ett nytt hus också, dett är mitt gamla hus). Tack för hjälpen!
3 svar · 4,3k läst
B
Brian: ;) om du inte har förstått det av mina tidigare poster har jag personligt agg mot vattenbaserade silikatfärger. Obs läs personligt jag vet att det finns massor av förespråkare speciellt ifrån tillverkarna. Ingen som vet en produkt som funnits i mer än 20år? Vad använde man förr till sina eternithus?
7 svar · 5,5k läst
B
BAS: 3) Ramla inte ner ;D
1 svar · 3,8k läst
N
Nduro: Hej, Vill lägga plåttak på vårt planerade hus, och har hittat ett som verkar smidigt, även för "gör det självare". Heter Classic tak och tillverkare är gasell (www.gasell.com). Är det någon har erfarenhet av det så uppskattar jag lite feedback. M v h Leif
0 svar · 2,5k läst
B
BAS: Vaddå "få upp rännan på taket" ??? ?
3 svar · 3,9k läst
MathiasS
MathiasS: Ok. Frihängande fläkt kräver stor motor, stor motor har stora in och utlopp..... Vill man röra om lite i kutterstpånet på vinden är det bara att vrida på maxhastighet..... :D 1. Jag vet att plåtisarna fixar detta men jag tänkte att det var billigare (och snabbare) att få tag i en standardhuv. 2. Dom huvar jag sett i affären (eller på tak) har varit av typen "one-size-fits-all" -
2 svar · 8,4k läst
KarlXII
KarlXII: Som jag ser det är kvaliteten jämförbar på de flesta betongpannefabrikat. Ta in offerter från ett stort antal byggvaruhus och se var det blir billigast. Du handlar inte direkt från takpannetillvekaren iallafall. Glöm inte förhandla om transport till bygget och leverans direkt upp på tak eller hyra av tegellyft. Sen spelar det mindre roll om det står Bender eller Jönåker på
1 svar · 3,5k läst
C
cnyb: Annars så förstör väl inte getingar något vad jag vet. Irriterande är dom dock! Hade förra sommaren problem med att getingar kom in via en springa som uppstod mot takfoten efter träet torkat och krympt. Lite fogskum så var det ut världen. Kan du inte riva ner något för att komma åt att sätta upp nät?
9 svar · 5,3k läst
Mattias L.
Mattias L.: Vi funderar på att köpa hus med eternitplattor på taket. Vi fick besiktningsprotokollet idag och där står att en del av plattorna har sprickor. Hur går man tillväga för att byta dem? Finns det begagnade plattor att köpa eller måste man byta hela taket :-/
0 svar · 4,0k läst
B
BAS: När du ändå kollar regnvattensystemet. Se till att det sitter lövsilar på varje stuprör samt att vattnet rinner ner i röret under mark utan läckor. På mitt hus var det 1 cm glipa vilket gjorde att mycket vatten rann utanför röret de sista decimetrarna
2 svar · 4,9k läst
D
Dark_Helmet: Jo, fönstret är med på ritningarna. Men på ritningarna är hela övervåningen inredd, vilket vi inte har köpt. Vi har däremot köpt allt material. Inte oväntat säger byggarna att montering av fönstret inte ingår... Vi får se var det slutar.
3 svar · 3,3k läst
B
BoD: När vi letade hus handlade det om merpriser på mellan 20 kkr och 50 kkr och oinredd övervåning. Men vad Trivselhus tar vet jag inte.
1 svar · 3,6k läst
B
BAS: Ja, spruta uppifrån. Det brukar jag göra. Det kommer inte in något skräp under pannorna. Att det skulle komma in skräp i "porerna" som riksantikvarieämbetet skriver gäller troligen tegelpannor, betongpannor är inte porösa. Kom även ihåg att kolla stuprörens rensmekanism, det blir åtskilliga hinkar med skräp som åker ner där.
7 svar · 11,2k läst
J
joco2: Hej! Jag ska spika panel i snedtak och för att spottar ska vara i mitten i ryggåsen i panelplankan som sitter där vill jag börja med den plankan, hur gör jag för at säkerställa att den hamnar rätt och inte hela taket blir snett. Är deet bara att ta tumstocken och mäta eller finnns det några tips?
0 svar · 3,5k läst
E
Eld: Kolla www.arkitekt.nu
3 svar · 6,7k läst
E
3 svar · 6,7k läst
Fasting65
Fasting65: Nej, det har du förvisso rätt i. Hade tänkt köpa in det mesta virket på en gång, men inser att 1000 löpmeter råspont kommer vara rätt mycket i vägen - och precis som du säger; takstolarna kommer ju inte än på ett tag. Aja, det blir regelvirke och GU till en början.
9 svar · 3,0k läst
Fasting65
Fasting65: Sluta med dessa hobbygifter - oroväckande när man ersätter fysiskt arbete med mirakelmedel. Det kommer larmrapporter då och då som varnar för att hemanvändandet av gifter slår jordbrukens. hua. Kompletterar med urklipp från webben: "Produkten innehåller bensalkonklorid (CAS nr. 61789-71-7) som har föreslagits en miljömärkning, R50, dvs mycket giftigt för vattenorganismer.
2 svar · 18,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.