T
Tommy_S: [citat] + att det blir bökigare med en ommålning/oljning med fernissa som slutlager.
8 svar · 10,4k läst
P
Per-Erik: tror inte det e så bra o lägga golvet rakt på isoleringen borde betyda att luften trycks ur = Värdel lös isolering.. :-/ jag hade tänkt o göra lägga golv där uppe fast jag lägger golvet ca 5 cm ovan för isoleringen (har ju plats för det o borde ge hyvsat med ventelation under golvet.) .. borde vara ok.. sätter dit bjälkar ovan på bjälkarna om du fattar vad jag menar..  :)
1 svar · 4,7k läst
T
Tommy_S: Alternativ kan vara att skruva en skiva typ OSB direkt i spånet, lägga papp på det och sedan läkta upp för teglet. Rockwools underlagstak kan med fördel oxå användas istf skiva.
2 svar · 3,5k läst
L
LB: Det ska funka att dra kalluften upp på taket om röret är oavbrutet isolerat med ångspärrad isolering.
10 svar · 8,0k läst
Sweli
Sweli: Vi har lagt armeringsduk på alla våra tak, även ryggåstaket. Vi har gipsat alla tak, spacklat och målat. Vi gillar oxo slätta tak ;D Vi har bott några månader bara men vi ser inga sprickor.
1 svar · 3,9k läst
S
sarpat: Vi har köpt vitmålade hålkälslister överallt, dyrt men praktiskt när man måste prioritera sin tid...vi köpte våra på bauhaus, dock fick vi rata väääldigt många av de längre listerna som var raka halvvägs o sedan bananformade...
9 svar · 5,3k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Är det vanliga fackverkstakstolar nu (stödreglarna sitter i formen av ett W)? Säkerligen går det att göra om dessa så att vinden går att inreda, men att räkna på detta är inget för lekmannen eller ens snickaren. Du får helt enkelt ta kontakt med en byggkonstruktör som får avgöra hur arbetet ska utföras.
0 svar · 2,1k läst
T
Tommy_S: Rockwools underlagstak 18??-? nånting... lätt att jobba med och inte så värstans dyrt.
5 svar · 4,4k läst
N
Norre: Om du spikar dit virket som det är och det blir "vågit" så kan det inte göra så mkt... lägg papp+strö och en kraftigare tegel läkt, t.ex 2x3" (45x70mm) Jag förutsätter att takstolarna inte är ojämna, så med en kraftig tegelläkt borde det alltså bli bra iaf till slut...
5 svar · 15,4k läst
yonna
yonna: Jag är uppvuxen i ett funkishus i Västerort. Huset byggdes 1939 och hade stor altan längs hela långsidan av huset - över bl a del av vardagsrummet. Det var intakt vid försäljningen av fastigheten 1998 dvs efter 59 år ... På den tiden kunde man bygga!
3 svar · 5,8k läst
N
Norre: Det absolut viktigaste är att avväxlingar o.d blir ordentligt gjorda och att tak jobbet är NOGGRANT gjort, om detta moment läjjes ut till en firma skulle jag vara på plats och se hur jobbet blir gjort. Detta med takkupor och takfönster är en känslig punkt på ett tak med tanke på de skador vatten kan orsaka, tänka bara på all den blaskiga snön som kommer ligga och trycka.... Men som
1 svar · 3,6k läst
Fasting65
Fasting65: När jag kollade så var takstolsfabriken i nässjö billigast - men allt föll på att de (och alla andra fabriker) hade semesterstängt i 5 veckor, så vi fick bygga dem själva(!).
0 svar · 3,3k läst
H
Haagbard: Jag hade fem darriga 5½ * 5½ tums fyrkanter med rejält nedhäng i taket på vardagsrummet (5,5 * 5,5 meter), spikade balkskor i väggarna och la i 5 st 2"8 som jag limmade och spikade ihop med befintliga fyrkanter, innan dom blev ihopspikade så var plankorna alldeles sladdriga i sidled men ihopspikat med fyrkanterna blev det nästan oförskämt stadigt ! Jag har sågat 41 mm golvplank till
1 svar · 3,9k läst
G
General_Failure: [citat] Man kan väl säga att plasten har ungefär samma funktion som takpappen du har ovanför sponten. I hus med med takspont och dåligt ventilerad vind händer det inte helt sällan att sponten börjar ruttna eller att det växer otrevlig svamp i den. [citat] Det här med allternativ till råspont har väl funnits i åtminstone 20 år och jag har aldrig hört att det skulle vara något
22 svar · 8,5k läst
B
Bridgemountain: [citat] Lite onyanserat, kanske. Eternit är ett utomordentligt takmaterial så länge det ligger där det ligger. Hade gärna tagit partiet om jag hade behövt det! /M.
2 svar · 3,4k läst
J
J_O: Ursäkta!! Måste berott på att klockan var mycket. Huset är i Stockholm..
2 svar · 1,8k läst
B
BAS: Ströläkt brukar vara klenare 25 x 25 mm, bärläkt 25 x 38.
1 svar · 3,5k läst
B
BAS: Sättlim eller konstruktionslim som det även heter. Det ska ej vara vattenlösligt, alltså den som innehåller toluen (luktar kontaktlim). Jag har själv kommit till underlagspappen, får samma problem mycket snart. Tänk på att det kan bli svårt att hålla pannorna i läge tills limmet har stelnat. De får troligen limmas ihop på annat ställe än de slutligen ska ligga.
1 svar · 5,0k läst
Mangan
Mangan: Hej. Min källare är så låg att jag beslöt mig för att spackla taket istället för att sätta innertak. Enligt de personer jag vairt i kontakt med finns ingen risk för att spacklat möglar så länge som jag använder rätt sorts färg. Är det riktigt att spackel i sig inte är något problem utan att eventella problem (mögel) kan komma med felaktiga färgval ovanpå spacklet?
0 svar · 3,1k läst
E
einpajo: Ok, får nog kolla på det då. Var inte så länge sedan vi besiktigade huset och de nämde inte något speciellt men jag har förbättrat (hoppas jag =) ventilationen på vinden så det kanske blir bättre eller iaf inte värre. Skall antagligen göra en Energi besiktning (Anticimex) så de kanske kan kolla då med. Tack för svaren iaf
3 svar · 2,0k läst
G
guran: Hej Jag har ett elementhus från 1961 1 1/2 plan med 35 graders tak lutning, ska byta tak och funderar på betongpannor. någon som vet om taket klarar den ökade vikten? tycker det verkar lite klent, takstolarna är 100x35mm, cc måttet 90cm
0 svar · 3,6k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Det finns så mycket som inte kan inspekteras... Platta på mark är ju ett typexempel. ;D /Bob the krypgrundsbuilder.
4 svar · 3,2k läst
Hobbit
Hobbit: Det du syftar på är att "lägga om ett befintlig tak" dock är det svårt att säja vad det kommer att kosta. Hur ser hängrännorna, skorstensplåt, vindskivorna osv ut. ??? Har lagt betongpannorna på fritidshuset 2001. Och gissa om det blev väldigt många "överaskningar" under dom gamla lertegel som jag plockade bort. Att bara lägga om kan bli ganska "billigt" men kolla vad som finns
1 svar · 5,0k läst
J
JRG: Om man lägger läkt i kors känns det som man sänker taket onödigt mycket, marginellt iofs. Jag tror jag kör på Marges idé, kotla mellan takstolarna. Blir svårare att få till isoleringen bra då iofs.. puh dessa beslut.. :-/ Det innebär att man borde lägga första lagret isolering i samma dim som virket man kotlar med. I Marges fall då 120mm. Då får man tänka om isoleringen igen
6 svar · 5,1k läst
E
Eld: Plåten runtom kanske?
1 svar · 2,2k läst
X
xrister: ah, tackar. :)
2 svar · 6,8k läst
X
J
JB: Vidarebefodrar lite intressant info jag fick från Länsförsäkringars skadereglerare samt Villaägarnas expert: "Insektsnät Tyvärr inga KRAV i dagens anvisningar eller byggregler. Du har dock goda skäl kräva eftersom företagets andra hus har och du kanske beställt ditt husutifrån dessa. Jag rek dig ha näten. Det blir annars invasion av diverse insekter." "Det som husleverantören säger
5 svar · 13,4k läst
H
Haagbard: [citat] Någon ? Jag är också nyfiken på det......... Vill gärna också veta vad galvade rännor och rör kostar !
3 svar · 5,7k läst
T
tuut: Hur mycket isolering ? Bygger en takkupa ( ett badrum ) och har möjlighet att laborera med takhöjden i denna. Hur tjock isolering skall man ha mellan luftspalten och ångspärren ? tuut
0 svar · 3,2k läst
Hobbit
Hobbit: [citat] Nej - det funkar överallt. Det enda jag vet att ju större lutningen ju mindre effekten. Vattnet rinner ner med större hastighet och mossan är därmed inte lika länge i kontakt med vattnet än vid mindre lutning. Hälsningar Hobbit
5 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.