Byggahus.se

Tegel, betong......shingel?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej alla!

Skall precis sätta igång med offertförfrågandet om takbyte på min lilla villa och stötte då ihop med tanken om shingel och har inte sett nån tråd här om det så jag startar en.

Jag har inte sett eller hört någon som lagt shingel på taket men tänkte direkt på amerikanska filmer när folk är uppe på taket och spikar fast "skosulor", är jag helt fel ute estetiskt/praktiskt eller blir det för "tätt" för vårat klimat? Nu har jag ju inte undersökt vad det skulle kosta men så himla dyrt kan det väl inte vara om alla "over there" har sådana tak eller?? Har du erfarenhet av shingel så är dina synpunkter välkomna!

ha det gött i sommarvärmen :D :D

2. A
    Medlem Nivå 5

Re: Tegel, betong......shingel?

Jag har ingen egen erfarenhet av shingeltak, förutom att jag tycker att det är vackert. Tittar just nu på ett hus som har ett 25 år gammalt shingeltak. Enligt shingeltillverkarna skall taken hålla minst 30 år. Är det någon som har erfarenheter av hur detta stämmer? Syns det på taket om det är så slitet att det snart behöver bytas ut?

3. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Estetik kan man ju alltid diskutera, men på rätt hus är det förbannat snyggt!
    Shingeltak är bra tak som håller länge (ber. på lutning, geografiskt läge mm) men 30 år är ingen tokig gissning.
    att låta en pappfirma göra det blir en dyyyyyr historia, att däremot göra det själv (vilket inte är några större problem om man är någorlunda händig samt MYCKET nogrann) blir faktiskt riktigt billigt!! Detta pga. det tar lång tid att lägga.
    Håll dig till erkända märken och håll dig undan för finska produkter (finns ett antal som inte är så bra.)

4. M
    Medlem Nivå 6

Jag har laggt shingel på taket vid renoveringen.
    Bytte först ut till ny råspont sedan underlagspapp därpå shingel.
    Var och tittade på en byggnad som hade drygt 10 år gamalt shingeltak. Såg som nytt ut dock lite "grånat" = snyggare ;)
    Det var mycket enkelt att arbeta med shingelskivorna ett bra material för all "gör det självare".

5. A
    Medlem Nivå 5

Huset jag funderar på att köpa, med det 25 år gamla shingeltaket, ser också nästan ut som nytt. Därför är min fundering: hur tar taket slut? Är det ytskiktet som blir slitet, eller börjar det en dag läcka i skarvarna? Går det att förlänga livslängden på något sätt, eller byter man allt när det blir dags?

6. M
    Medlem Nivå 6

Det är som med alla tak. Det börjar läcka.
    Finns livsförhöjande satser av olika slag.
    Hagmans tor jag dom heter har gjort reklam för en typ. Men hörde att detta var väldigt dyrt. Säkerligen bättre att lägga om. Shingel är förhållandevis billigt takmaterial.

7. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18

Vi la shingel på vårt tak för ca 2 år sedan. Det blev mkt snyggt! Det tak vi valde, Master Stone Green är från Tegola Canadese. Taket skall hålla i uppåt 40 år. Finns ju som alltid olika kvalitéer o olika prisklasser. Detta tak är väl inte något av de billigaste men har mkt bra kvalitet. Men billigare än taktegel är det. Klarar vinterklimat utan vidare, ner till minu 70grader enligt uppgift.

Tidigare hade vi betonpannor, som efter 40 år var helt slut. Kvalitéen på dessa på 60-talet var tydligen inte den bästa.

Vi anlitade takläggare (eftersom vi var tvungna att byta miit i vintern pga läckage), rekommenderade från Visolgruppen som är generalagent för taket i Sverige. Men enligt läggningsinstruktioner från Visolgruppen skall taket vara mycket lätt att lägga själv. Men det är ju alltid svårare vid vindskivor, runt skorstenar osv. Men, det går åt MYCKET spik.

Vi tycker det är jätteläckert med shingeltaket och har fått mycket uppskattning för det. Dessutom är det lätt att gå på (inga gamla betongpannor som gick sönder så fort man gick på dem). Om du vill titta på taket är du välkommen förbi. Vi bor också i Sthlm (västerort)

8. S
    Medlem Nivå 1

Hemmakatten--> Var det "Snättringe Tak" som lade ert shingeltak eller någon annan? ???

Har du ngn prisuppgift per kvm för detta, även en höftning går bra....vore tacksam ::)