6 073 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Underlagspapp: Okej, men varför?
Så där... Femhundratrettitusen pyttesmå hammarslag senare, har man lagt ut underlagspapp. Fint.
Verkar vara ganska hi-tech grejor. Mineralfiberförstärkt, asfalt, harts... någon har säkert funderat länge på hur det skall vara. Men varför? Vad är det med underlagspapp + täckskikt som inte kunde göras i samma produkt, när de ändå höll på?
Verkar vara ganska hi-tech grejor. Mineralfiberförstärkt, asfalt, harts... någon har säkert funderat länge på hur det skall vara. Men varför? Vad är det med underlagspapp + täckskikt som inte kunde göras i samma produkt, när de ändå höll på?
Det undrar jag med, Bob. Tror inte ja riktigt hajjar vad som menades med den kommentaren. Kanske inget alls.
Nåväl. Hursomhelst var det bara en tanke som dök upp när man väl satt där och spikade-- Varför göra samma jobb två gånger, när det kunde räckt med en.
Det har emellertid föreslagits att det kanske är en kostnadsfråga. Underlagspapp används ju även för tex tegelpannor, och då vill man kanske inte använda den ev. dyrare (?) allt-i-ett takpappen.
Nåväl. Hursomhelst var det bara en tanke som dök upp när man väl satt där och spikade-- Varför göra samma jobb två gånger, när det kunde räckt med en.
Det har emellertid föreslagits att det kanske är en kostnadsfråga. Underlagspapp används ju även för tex tegelpannor, och då vill man kanske inte använda den ev. dyrare (?) allt-i-ett takpappen.
Allt-i-ett papp??
Nänä, underlagspappen är främst till för att skydda trä`t under byggnadstiden, men oxå för att ta upp ev. rörelser i underlaget.
och visst papptak kan vara både snygga och varierande.
myten att dom skulle vara så dåliga är grovt överdriven, och det läggs faktiskt mer och mer.........
Nänä, underlagspappen är främst till för att skydda trä`t under byggnadstiden, men oxå för att ta upp ev. rörelser i underlaget.
och visst papptak kan vara både snygga och varierande.
myten att dom skulle vara så dåliga är grovt överdriven, och det läggs faktiskt mer och mer.........
Jovisst menades någonting. Min högst subjektiva uppfattning är att papptak hör hemma på utedasset.Tumstocken skrev:
Jag såg dessutom till att använda en
Spelar ingen roll för mig...
Varför tycker du att det hör hemma på utedasset. Är det för att du tycker det är fult... eller är det någon annan anledning..? ???
Kanske tycker du att det luktar illa? ;-)
Nu fick jag oxå med några
/M
Det är inte alltid så lätt att få tonfall att framgå i text... Jag tycker helt enkelt inte att det är snyggt. Ett åldrande papptak ser mest bara... just åldrande ut. Nåväl. Slutdiskuterat om detta. Nu har jag trampat på tillräckligt många tår eftersom papptak enl uppgift börjar bli vanligt (igen).
Det duger till utedasset, ja.
Och möjligen till vedboden.
Men inte till så mycket mer. Det är helt enkelt tillräckligt bra för att jag skulle våga ha isolering under. Rätt vad det är börjar det läcka. På med mer papp och asfalt och tjära och gud vet allt. Sen börjar det läcka på nästa ställe.
Fritidshuset vi rev hade papptak. När vi rev kåken var det lätt att ta beslut om att ALDRIG ha papptak mer.
Papp ska hålla sig under pannorna.
Och möjligen till vedboden.
Men inte till så mycket mer. Det är helt enkelt tillräckligt bra för att jag skulle våga ha isolering under. Rätt vad det är börjar det läcka. På med mer papp och asfalt och tjära och gud vet allt. Sen börjar det läcka på nästa ställe.
Fritidshuset vi rev hade papptak. När vi rev kåken var det lätt att ta beslut om att ALDRIG ha papptak mer.
Papp ska hålla sig under pannorna.
Jo, gärna för mig. Dock är det tyvärr så i mitt fall att takvinkeln inte riktigt räcker till. Scheisse. I en perfekt värld hade alla hus haft torn o minaretter, med cederträshingel och bladguld...
Förresten, Bob: Inge problem med tonfall eller ilska. Missade poänget, bara.
MvH
Tum, som bor i ett utedass...
Förresten, Bob: Inge problem med tonfall eller ilska. Missade poänget, bara.
MvH
Tum, som bor i ett utedass...
Produkter som diskuteras: "utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden