Byggahus.se

Betongpannor

1. P
    Medlem Nivå 10
    Tja..

Förr gjorde man inte så bra betong pannor..
    jag tror det dåliga rycktet lever kvar..

Enligt Tak läggare så är Betong pannor minst lika bra som telgel pannor.. Fast billigare samt oftast enklare o lägga... Dock tyngre..

Fast man vet ju inte så noga... Enklare o lägga = tar mindre tid.. klart dom vill att man ska välja det alternativet ;)

Tegelpannor brukar ha ett hörn som ska ligga hörn mot hörn lixom.. vilket gör att man måste vara mycket noggrannare när man lägger det o spikar dit läckten..

så har jag fått det förklarat det för mig iallafall..

Blev Betongpannor ja.. :D

Änn så länge är jag nöjd.. ;)

2. R
    Medlem Nivå 2

Re: Betongpannor

Ja. Vissa är sämre än andra, men skillnaden...

På ett tak med bra pannor så kanske man trampar sönder 3 av 1000 (ca 110 kvm) när man lägger, och med "dåliga" pannor kanske man pajjar ca 10 av 1000.

Med en så marginell skillnad skulle det vara priset på pannorna som fick styra för mig.

3. DragonLady
    Medlem Nivå 7

Jag hörde av en kompis som skulle lägga betongpannor att takläggaren inte ville lägga dessa utan sa till dom o köpa tegelpannor för dessa var mycket bättre... betongpannorna färgade tydligen av sig eller regnade bort rättare sagt, det blir en geggig massa i rännorna som det sedan växer i o pannorna blir grönmögliga. Han tog med dom till ett hus som de hade lagts betongpannor på för circus 4år sedan o dessa var inte vackra tydligen, så de bestämde sig för tegel istället.
    Vet dock inte vilken sorts betongpannor detta var eller om det inte spelade nån roll utan alla var likadana ???

4. P
    Medlem Nivå 10

Yuck.. Det där ville jag inte läsa.. :-/ ;)

Nåja hoppas det inte händer mig.. :-/

5. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

"Takläggaren ville inte"... trams. Jag kan lova att jag skulle kunna hitta ett tegeltak med feltillverkade pannor också. Det gäller absolut inte generellt för betongtakpannor att de färgar eller löses upp.

Att tegel är snyggare kan jag hålla med om, men bättre, det undrar jag...