Tak & Vind
Bob_the_builder: YAM 2000 rekommenderas inte nu längre. Hus AMA kräver YAP 2200 (kostar ca 250-300 kr/rulle). Den är både tätare och starkare än YAM.
Kalsipper: Vår plåtslagare vägrade att bandslå vårt nya garage tak med plåt för att lutningen var för liten =<5-6 grader. Enligt honom så skulle inte taket hålla tätt. Det hela slutade med att vi lade en speciell gummiduk på taket som svetsades i all skarvar.Den (duken) skall ha samma hållbarhet som plåt och det var samma garantier (10 år) plus att det blev lite billigare :D
MathiasS: [citat] I Stockholms kommun finns det tre ställen som tar emot eternit. Kostar pengar på samtliga. I Fittja finns det en ÅC som tar emot eternit kostnadsfritt (som vilka sopor som helst). Micke, som föregående talare sa, ta ner eterniten själv så sparar du pengar. Beställ hem en container och gör ett ryck dagarna innan grabbarna kommer och fixar taket. Det tar inte mer ån någon dag och
quality: På vårt gamlahus la vi om taket med den morderna typen av takpapp (som skruvas och svetsas). Vi prøvade først att gøra det sjalva på ett uthustak. Det gick men var inte helt enkelt att få det snyggt i svetsarna. Nar det sen visade sig att prisskillnaden endast var några få tusen mellan att gøra det sjælv och att låta hantverkare gøra det hela var valet lætt + att det oxå ger 10
Matti: Vi har nog någon bättre modell, vi har inte samma problem och man kan lungt gå på dem. En panna har blåst ner från taket och det blev en spricka i den..
Per-Erik: humm.. en fråga.. kanske korkad... får man höja takhöjden utan vidare ? måste man inte ha bygglov sånnafall? vore ju taskit om man blev tvungen o riva ner skiten igen pga några centimeter... /Per
quality: När vi la nytt "papptak" 1998 el 99 betalade vi ca 21 000 sek før 160 m[sup]2[/sup] inkl arbete. Hade vi gjort det sjælva hade matrialkostnaden varit ca 16 000 sek om jag mins rätt. Jag såg i en annan tråd att du var på gång att køpa hus i E-tuna. Ovanstående tak utførdes av weikvist i Eskilstuna.
Bertil: Har du köpt huset med taket på eller var du beställare av det nya taket!? om du köpt huset så här kan det va ett sk dolt fel som säljaren ansvarar för. har du fått arbetet utfört av en firma och dom ej använt underlagspapp på råsponten då är det en garantifråga/reklamationsfråga inom 2 år. Om du nu inte beställde det utan papp. Men det här kan va svåra vägar att gå om man
Bertil: det var inte så lätt, nån annan om det vita. Om du vill va säker kontakta nåt labb, dom kan analysera för några hundra om dom får ett prov. Ett råd är att du håller järnkoll på det där om det inte ökar på så borde det inte göra nåt. men jag hoppas dom har en papp mellan råsponten och papptaket annars blir det lite för mycket kondens för undertaket (råsponten) så på sikt
Bertil: Ang fläkt, problemet är att vissa tider tar du in mycket fuktig luft utifrån (100%) fuktighet, den värms upp lite men den har ändå nästan fuktmättad, i den miljön hjälper inte att ventilera tyvärr. Förr hada man dålig isolering som höjde tempen på vindan då klarade sig allt bättre. med energikriserna kom tilläggsisolering och med det massor av mögliga vindar, pga av den sänkta
Bertil: Ett oglaserat släpper en hel del ballast(grusmaterial), det åker ned i hängrännan som man ska städa ur då och då. I övrigt håller vanligt betongtaktegel, godtagbar kvalité. Däremot plåttak, (jag har ett) kan man bli otroligt besiken på. Färgen bleks, färgen flagar mm. Undertak är tätskiktet!! har man torrsnö o storm tar den sig in, och en tegelpanna kan ju gå sönder med vatten
Fasting65: http://www.ekofiber.se/sektion.gif på Ekofibers websida (www.ekofiber.se) dräller det av info. Otroligt rörig sida, men det finns mycket att läsa där.
Tommy_S: Betongtaktegel? Det var något nytt :) Betongpanna eller tegelpanna! ;) Inte undra på att ordet blir jobbigt :-X
MikeSolo: En uppföljande fråga: med vilken typ av skruv ska jag montera glespanelen av plåt i det befintliga innertaket av trä? I byggbutiken tyckte de att jag skulle använda samma typ av skruv som för monteringen av gipsskivorna i gelspanelen, men det tror jag blir galet. Dessa skruvar är inte gängade hela vägen. Gängan kommer att gå igenom befintligt tak, och i trätaket kommer den del av
Jani: En prisuppgift: Enkupigt glaserat "rauenberger gold" färg indisch rot: 245:-/m2, äckligt snygga, men en annan får välja tvåkupiga standardbetongpannor för 50:-/m2
Bertil: hmmmm köp en takhuv..... mät ytan på springorna i takfot och jämför med arean på gavelspetsventilerna..... dom är nog små..... Jag har dubbla ventiler i nock.... det kanske kan va ett alternativ.... Bor du långt norrut?? om det börjar isa droppa o bli istappar ska du direkt köpa dig en vindsventilator... med missflyt kan det bli för fuktigt på vindan oxå... Ett nybyggt hus ska iofs
Bertil: Problem med moderna material, jag tycker du bör ha råspont och (klistrad)papp runt skorsten.... det är lugnast hur skall du annars kunna täta mellen skorsten o masoniten? Hoppas du har skaplig taklutning bara....
flower: Glömde säga att de skulle ha 15 kronor styck för begagnat handslaget tegel...
Nix: Det får de bjuda på! Det bestämmer jag som deras kund. Och kunden har alltid rätt...
Haagbard: Chauffören som levererade Örebropannan sa att de nya pannorna var lackade med akryllack och att det gick att "frächa upp" befintliga pannor på samma sätt, detta var för att undvika färgskillnad på taket vid utbyggnad av huset !
johawk3: Jag har ungefär likadant. Jag har bara fixat tätningslister. Det har funkat hyfsat bra men det skulle nog inte skada att slänga på en mineralullsskiva också....
Bob_the_builder: Allright, då mindes jag fel. Det var K-rautas pris jag hade i bakhuvudet, hade för mig att det var 290kr/10 st.
Tiff: Hade tur i måndags, taket kom på innan snön kom. Var där ute och tittade idag och det såg torrt och fint ut. Tog upp gliperna med kvalitets ansvarig och fick bara lugnade besked. Tolleransen var tangerad men det är ej bärande, alltså är det OK. Bygger ej ovan vån på min kvadrat utan enbart "supervind" Mvh Tiff i Helsingborg
piakanutte: Vi sa 30 000kr eller byt pannorna. Sedan dess har vi talat med försäljaren 3 gånger, pannleverantören 1 gång, de ville gärna att det skulle vara vårt fel att det blev fel färg. Idag ringde vi till husförsäljaren och frågade om det inte var dags att ta ett beslut, huset skall slutbesiktigas den 15 mars. Han sa då att de skulle byta dem. När vi talade med snickarn sa han att det blivit