cubix
cubix: Det är svårt att svara på hur mycket det kan kosta. Jag föreslår att du tar kontakt med en konstruktör som rita ett förslag till dig och som kan ge dig en beräkning ur hållfasthetssynpunkt.
1 svar · 2,3k läst
L
LB: Vi spacklade utan väv på såna gipsskivor. Fult som stryk när det sedan sprack i varenda fog. Mycket jobb för att få det fulare än ospacklat! Blir nog panel i förlängningen...
10 svar · 2,7k läst
U
Ung: [citat] Ta husets bredd/2 x 0,5 (+förhöjd väggliv) så har du grovt räknat höjden till nocken (27 gr sadeltak) -AU
2 svar · 1,2k läst
L
Lilla_vargen: Finns det andra hus runt omkring, med samma detaljplanekrav? Hur ser de husen ut? Står det något i detaljplanen om takvinkel? Ifall man får ha mer än ca 35 graders taklutning går det bra att få in en fullt funktionell övervåning. På den kan man dessutom ha takkupor, så blir det full takhöjd vid fönstren. Det finns en regel om hur man räknar ut husets höjd, men den är
1 svar · 3,8k läst
H
Henask: Siggesta trä var mycket dyrare än Nässjö takstolsfabrik och mycket "segare" med att svara med offerten. Vi kanske fick ett mycket bra pris på våra, saxtakstolar för ryggåstak, då du nästan får betala lika mycket för dina, mycket mindre, takstolar... ;D Vad för byggnad skall du ha takstolarna till, låter nästan som du skulle tjäna på att snickra dom själv.... Nässjö
3 svar · 5,4k läst
S
sveno: Lycke, jag har inte en aning. Min altan var knastertorr när vi flyttade in så det blev första uteprojektet den våren, så jag vet inte om man ska olja in tryckimpregnerat första året. Jag vet inte ens om tralläkten är tryckimpregnerad om jag ska vara ärlig. Jag gillar inte när träet torkar till och spricker. Efter tre strykningar så var det i alla fall betydligt behagligare att
5 svar · 4,4k läst
M
mgb62: Hej & tack för svar :) :) Kollade på din hemsida, Ni verkar ha haft en fin 1:a maj!! Ert bygge ser också bra ut. Jag har precis fått lite info från min som om "hur man sig en hemsida skapar". så snart är det meningen att vårt bygge skall komma i bild också. Mvh mgb62
2 svar · 2,3k läst
N
norrlandshus_sthlm: hur man sätter fast takstolarna är beroende av vad det är för underlag....om man betalat dyrt för dom vill man ju inte att dom ska flyga bort eller hur? :) takbeklädnaden, språngutsticket, vindtryck, snötryck, och dylikt måste också beräknas ...om man inte har råd att chansa, ska man vända sig till en konstruktör innan man börjar byta vinkel på taket... hör med brädgården där
11 svar · 8,8k läst
R
robhol: Tack för era svar. När det gäller ventilation så gäller detta även biten av råsponten som sticker utanför gaveln, alltså i det fria där ventiliation borde vara bra. Där har det dessutom t o m gått igenom färgen..., suck /Rob
3 svar · 3,1k läst
K
Katten: Till att börja med: Tack för svaren. Man känner sig rätt ensam som nybliven husägare ibland. Så.. Lösningen: Mycket riktigt, det sitter en vacuum-ventil på vinden. Tyvärr har puckot som dragit upp röret bara lagt ventilen ovanpå det. Ingen tätning, så det där vacuumet lyser med sin frånvaro. Röret är numera tätat och lukten ett minne blott. Gällande tilluften till toaletten,
3 svar · 3,3k läst
KarlXII
KarlXII: Nja, ett äkta ryggåstak har en bärande bjälke i nocken. Varianten du beskriver kan väl mer kallas "öppet till nock".
1 svar · 11,6k läst
N
Norre: Grabbar, hjälp mig nu med att hjälpa Esiwyl :o Jag är också lite nyfiken på en bra lösning men kan tyvär inte alla svar. Men ang luftspalter på båda sidor i takfoten, kan jag påstå är tillräckligt. Om det inte är special ritat av någon tokig arkitekt en gång i tiden, föga troligt.
3 svar · 3,2k läst
G
General_Failure: Jag har hört siffror på 15000 kr/dm från flera ställen (husfirmor). Fiskarheden tyckte att det skulle kosta 10000 kr/dm för material och arbete (inklusive invändig målning).
1 svar · 3,2k läst
F
fridde: Förra året byggde jag om en carport till ett garage. Naturligtvis, eftersom inget i mitt hus eller carport någonsin är rakt, så lutade hela carporten en hel del. Detta kommer sig troligen av att de två väggar som fanns i carporten (ena långsidan och en kortsida) har blivit utsatta för vind under de dryga 13 år som carporten har stått där. Följden är att de lutar som mest 10 cm på 2
0 svar · 5,2k läst
lastkaj
lastkaj: Hmm, ja. Fel länk av mig ::)
3 svar · 4,6k läst
Immobil
Immobil: [citat] Grattis, det gör det hela mycket bättre och enklare! :D
8 svar · 2,8k läst
lastkaj
lastkaj: Kommer verandataket att vara tak till en inomhusveranda eller utomhus veranda? Om det är till en utomhusveranda så kan du lägga takpapp o vilket plåttak, eller annat tak du vill. Det gör ju inget om det läcker lite för pappen under tar hand om det vattnet. Om det däremot är inomhusveranda så anser jag att det är viktigare med bra takbeläggning.
4 svar · 5,6k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Jorå.... 8)
3 svar · 3,0k läst
M
Ms_IT-Nisse: De flesta vindsluckor som finns på mraknaden har en tätningslist så att ingen luft skall komma upp (eller ner). Där du tar upp hål i ångspärren där får du täta, antingen med häfta och tejp eller med några klossar som du fäster i vindsluckan. Sen blir det nog tillräckligt bra! Isoleringen i en vindslucka är faktiskt inte så dålig.
3 svar · 7,9k läst
C
cane: japp, falsad plåt är det.... tror att jag nog får bita i det välkända äpplet och ta hit en plåtis.
6 svar · 3,1k läst
F
Fredrik_hobbyist: Råkar faktiskt ha en just sådan, helt ny, fortfarande ouppackad. Vad sägs om 900 SEK? /Fredrik
1 svar · 9,3k läst
Immobil
Immobil: Kolla in denna tråden: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Tak;action=display;num=1080720961;start= Där ger plåtisen RogerPl en del prisindikationer och skötselråd.
1 svar · 4,3k läst
B
beata: Hej! Ni verkar kunniga här inne så jag chansar på att få lite hjälp. I dagarna så började det komma in vattten hos oss från taket. Ett par sprickor i asfaltsbeläggningen kring skorstenen. På vår krypvind har vi sågspån och under den någon form av ull ca 5 cm och slutligen en diffusionspapp mot innertaket. Jag har varit upp på vinden och grävt bort sågspånet (dock inte kunnat
0 svar · 5,4k läst
Fasting65
Fasting65: Vill minnas att jag hörde något om att den var svårlagd - att den lätt fick sprickor när man bockade och falsade den...
13 svar · 37,5k läst
fia_mstd
fia_mstd: Vi skulle få betala ca. 60.000 mer för ryggåstak i kök, vardagsrum och allrum i Myresjöhus "Strandgården". Så dina 100.000 låter väl relativt rimligt. Said: Nu kan jag ha fel, men jag tror detta gäller ryggåstak istället för vanligt "platt" innertak. Alltså så får du ju en bra bit högra takhöjd och då också mer materialåtgång.
2 svar · 5,4k läst
P
Per-Erik: Hejsan.. Svårt o säga om tid.. ännu svårare o säga nått om konstaden.. Hur många är det som hjälper till? Pannorna är det nått fel på dom? E dom ok spara dom då.. annars räkna med en ca 10-12 kr tegel pannan.. En takläggare (2-3 pers) tar ca 350 kr Kvm för Tegelpannor, läckt, papp, plåt.. (för mig iallafall). Dom räknar med att riva ner allt (då jag ska kassera mina pannor)
1 svar · 5,0k läst
T
Tommy_S: Nej, den behöver inte bytas om sen inte redan börjat att bli dålig av fukten. Tillförs ingen ny fukt så torkar det... det är bara en fråga om tid.
2 svar · 4,8k läst
T
Tommy_S: Hussvampen behöver ett par betingelser för att leva och "må bra": - Mörker - Vindstilla - Fukt - Trä Hittar den nåt som den tycker om så bildas en fruktkropp varifrån mycel skickas ut långa sträckor för att hitta mer näring. Mycelet är jättetunnatrådar som kan leta sig genom metertjocka tegelväggar. Ända upp till 14 meter mycel kan bildas. Sedan kan den bilda ännu en fruktkropp
5 svar · 11,6k läst
DragonLady
DragonLady: Är inte tjärpapp och vindpapp samma sak? Tjärpapp ligger väl på taket o Vindpapp har man väl på väggen eller ???
4 svar · 11,6k läst
F
Framerate: Kanske en urklippt skuggbild av en rovfågel, typ som man har på stora fönsterytor eller vissa flygplatser? Klistra den över hålet, så löser det sig med lagningen också. ;)
1 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.