Är det verkligen helt nödvändigt att kapa en rad med takpannor som har för kort läktavstånd dvs pannorna överlappar varann?

Hur ska det kunna bli bakfall av det, om överlappet är 2 dm?

Och hur gör man förresten för bästa sätt, jag och vinkelslipen är inte riktigt bästa vänner..?

Erfarenheter och råd efterlyses..
Tack
Hälsningar
Rosa
 
Jag förstår inte varför du skulle behöva kapa pannorna.
Jag skulle inte kapa dem en millimeter.
 
Tack för tipsen, ska hem och öva, för vi ska skära till pannor vid ränndalen också.

Ja det är tegelpannor, tvåkupigt.
Så om jag förstått allt rätt, så är det en utseendefråga om man ska kapa raden eller ej, inte en teknisk fråga.

Jag noterade emellertid, att pannorna inte ligger lika bra på klacken, om man inte kapar raden. Det skulle kanske kunna vara en orsak till att verkligen kapa dom, annars syns raden knappt för den är högst upp på en kupa.
 
Bekymra dig mer för ränndalskapningen istället. Det tyckte jag var ett smärre helvete att få bra.
 
Nu är ränndalen på plats, och lerteglet likaså!
Det tog sin tid att läkta om kupan och få dit teglet.
Vi köpte en skiva med diamanter i skäret, det gjorde susen. Det gick mycket bättre att kapa tegel med den än med standardskiva.

Istället för att slå sönder teglet när dom skulle spikas på den branta delen av kupan (hände väl i stort sett varannan gång), skruvade vi dit dom med långa skruv.

Nu väntar på en riktig regnskur så vi får testa om det äntligen är tätt (vi behöver nog inte vänta så länge..) ;D

Rosa
 
Istället för att slå sönder teglet när dom skulle spikas på den branta delen av kupan (hände väl i stort sett varannan gång), skruvade vi dit dom med långa skruv.
Varför göra hål i pannorna ??? Själv använder jag takpannekrok ;D Ett tips när det gäller diamant kapskivor, Jula har skivor av bra kvalite, till riktigt bra priser.
 
Åh..takpannekrok! :o
Nu lärde jag mig nåt nytt igen..
Attans att jag inte visste det...

Finns tips att ge mig angående tätning kring takstegen? Nockpannorna är nämligen omöjliga att lägga över byglarna på stegen. Hur ska jag bära mig åt för att få det tätt och snyggt?

Vi köpte kapskivan på Biltema. Den var definitivt värd 100 spänn.

Är det förresten någon som vet var man köper "nock och valmtätningsrulle" dvs nockband till överkomliga priser? Drygt 700 kr för 5 meter (som inte räckte..) känns som ett rån!

/Rosa
 
Rosa skrev:
Åh..takpannekrok!  :o
Nu lärde jag mig nåt nytt igen..
Attans att jag inte visste det...

Finns tips att ge mig angående tätning kring takstegen? Nockpannorna är nämligen omöjliga att lägga över byglarna på stegen. Hur ska jag bära mig åt för att få det tätt och snyggt?

Vi köpte kapskivan på Biltema. Den var definitivt värd 100 spänn.

Är det förresten någon som vet var man köper "nock och valmtätningsrulle" dvs nockband till överkomliga priser? Drygt 700 kr för 5 meter (som inte räckte..) känns som ett rån!

/Rosa
Nocktätningen kostar ungefär så. 500sek per fem meter minus 10-15% rabatt räknar jag med hos min leverantör. Jag har dock 32meter nock att täta så jag överväger faktiskt att shiiita i den där tätningen och istället bara lägga papp. Jag får väl kosta på mig en inspektion var tionde år som kompensation. Uppenbarligen är det inte helt ovanligt att man undlåter sig att montera nocktätningen.
 
Hur fäster du plasten?
Menar du att du lägger den över nockbrädan och sen under översta bärläkten? Men om det är en glipa mellan nockpanna och översta takapanneraden så rinner ju vattnet in under tegeltannorna och ut på undertaket..eller fattar jag fel?

Kan man inte fästa den som nockbanden i överkanten på teglet på något sätt? Nockbanden har ju någon typ av självhäftande tejp. Eller någon typ av limsträng?

/Rosa
 
Rosa skrev:
Hur fäster du plasten?
Menar du att du lägger den över nockbrädan och sen under översta bärläkten? Men om det är en glipa mellan nockpanna och översta takapanneraden så rinner ju vattnet in under tegeltannorna och ut på undertaket..eller fattar jag fel?

Kan man inte fästa den som nockbanden i överkanten på teglet på något sätt? Nockbanden har ju någon typ av självhäftande tejp. Eller någon typ av limsträng?

/Rosa
Det får inte vara en glipa mellan översta pannraden och nockpannan. Varken plast, papp eller dyr nocktätning fixar detta. Översta bärläkten skall ligga cirka 4-5 cm från nockbrädan, då har du ordentlig täckning med nockpannan.
 
isso skrev:
Man kan lägga vanlig byggplast över nockbrädan och under bärläkt (då har du även nock ventilationen ordnad) istället  för en massa dyra grejer.
Matiass pappen går lättare sönder om man kommer åt med tunga pannor.

janne
Man får väl vara lite försiktig när man lägger nockpannorna (man flyttar ju inte på dom så ofta därefter). Och YAP pappen är ju rätt seg...
 
Nocktätningens syfte är väl att hindra att det blåser in löv, snö och regn under takpannorna i den glipa som blir mellan takpannorna och nockpannan.

Detta fixar varken papp eller byggplast......
 
Med ett läckande tak, är man angelägen om att eliminera alla möjliga källor till fukt. I vårt fall var det en kupa, med dålig ränndal. Förhoppningsvis är den tät nu. Det verkar dock som om en del fukt har kommit in från områdena kring skorsten också (nu är den nymurad och med ny plåt). Vi har noterat att nockpannorna knappt täcker teglet. Vi kan inte lägga om läktavståndet bara i översta raden, då blir det för stort i raden under.

Till saken hör också att höstvindarna från väst kan vara rätt rejäla, och de kommer från sidan. Det kan nog trycka in både regn och snö. Så i detta fall bör man nog vara noggrann.
Jag får väl hosta upp kulorna, så är det bara... :-/

Är det någon som har något tips på hur man kan täcka nock över stegens byglar, se tidigare fråga - nockpannorna är för små för att täcka stegen?

Hälsningar
Rosa
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.