Jag ska sätta vindskiveplåten på min farstukvist. Vindskivorna är ca 190cm lång åt vardera håll. Plåtarna jag har är 2st 200cm. Frågan är då om jag ska lägga en plåt på varje sida och mecka ihop överlappaet i nock, eller om jag ska knäcka en av plåtarna över nocken och dela på den andra plåten och lägga en stump som avslut på varje sida.
Det mest lockande är nog att knäcka en hel plåt över nocken, men det kanske blri snyggare utan en skarv mitt på.
Bifogar en liten bild på det alt. som känns enklast.
Det mest lockande är nog att knäcka en hel plåt över nocken, men det kanske blri snyggare utan en skarv mitt på.
Bifogar en liten bild på det alt. som känns enklast.
Av de relativt nybyggda hus jag kollat på nyligen (då jag själv skulle på med vindskiveplåtar på garagebygget) så verkar det som många har en kort bit över nock, kanske 30cm på var sida om nocken.
Jo, det med en liten bit över nock är jag medveten om, så gjorde jag också på garaget.
Frågan var dock hur jag ska gör bäst med dom 2 plåtarna jag har?
Ett alt. är ju iofs att jag åker på plåtfirman och handlar en stump till.
Frågan var dock hur jag ska gör bäst med dom 2 plåtarna jag har?
Ett alt. är ju iofs att jag åker på plåtfirman och handlar en stump till.
Jag skulle nog klippt ena plåten till typ 188 och låtit den andra överlappa.
Alternativt klippa den ena på mitten, lägga 1m från vardera ände av vindskivan, knäcka plåt #2 på mitten så den överlappar båda de korta. Det blir ju snyggare symmetriskt också.
Visst överlappet kanske blir i kortaste laget, men fasen det är ju inte ens alla som har plåt på täckbrädan, är virket ordentligt behandlat så håller det många år helt utan plåt.
Alternativt klippa den ena på mitten, lägga 1m från vardera ände av vindskivan, knäcka plåt #2 på mitten så den överlappar båda de korta. Det blir ju snyggare symmetriskt också.
Visst överlappet kanske blir i kortaste laget, men fasen det är ju inte ens alla som har plåt på täckbrädan, är virket ordentligt behandlat så håller det många år helt utan plåt.
Klicka här för att svara