14 828 läst ·
7 svar
15k läst
7 svar
Fungerar självrensande lövsil?
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Jag håller på att byta hängrännor och stuprör. I samband med detta vill jag montera en lövsil på stupröret (tidigare satt det en perforerad plåt vid omvikningskupan).
Eftersom ena stupröret går ner genom ett hål i altanen så ville jag först inte ha en självrensande lövsil som spottar ut avskrädet ner på trallen. Köpte då en vanlig "renskopp" dit.
Nu när jag började plocka bort det gamla stupröret så ser jag att anslutningen till markröret ligger ca 30 cm under trallens golv vilket innebär att jag skulle kunna få plats med en självrensande där under. Det gör ju inget om lövavskrädet spottar ut under altanen.
Altanen är där ca 80 cm hög så det "går" att komma in under i yttersta nödfall men det är ju inget man vill göra allt för ofta precis.
Fast det kräver ju att en självrensande verkligen ÄR självrensande och inte måste tömmas ibland ändå. Någon som har en sådan och kan berätta hur bra/dåligt de fungerar? Är de 100% självrensande?
Det är alltså en sån här som jag tänkte mig: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-26764.aspx
Eftersom ena stupröret går ner genom ett hål i altanen så ville jag först inte ha en självrensande lövsil som spottar ut avskrädet ner på trallen. Köpte då en vanlig "renskopp" dit.
Nu när jag började plocka bort det gamla stupröret så ser jag att anslutningen till markröret ligger ca 30 cm under trallens golv vilket innebär att jag skulle kunna få plats med en självrensande där under. Det gör ju inget om lövavskrädet spottar ut under altanen.
Altanen är där ca 80 cm hög så det "går" att komma in under i yttersta nödfall men det är ju inget man vill göra allt för ofta precis.
Fast det kräver ju att en självrensande verkligen ÄR självrensande och inte måste tömmas ibland ändå. Någon som har en sådan och kan berätta hur bra/dåligt de fungerar? Är de 100% självrensande?
Det är alltså en sån här som jag tänkte mig: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-26764.aspx
Kan bara hålla med Wester. Har själv byggt till ca 50kvm. Över utbyggnaden vilar grannens jättebjörk. Satte en vanlig lövsil från början och den blev igensatt typ första regnskuren. Bytte sen till en självrensande lövsil och har nu inga större problem med löven. Dock skvätter det ju ut en del när det regnar mycket.
jag kör med både lövsil och planjas galler uppe på hängrännan....anser att lövsilen bara silar bort saker som är stora som kottar...vill man inte ha ner barr, blöta löv, och dynga i dräneringsrören så börman sätta "finare" silar uppe vid
hängrännan...
/
M
hängrännan...
/
M
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Tack för erfarenheterna.
Jag har nu monterat en under altanen. Hoppas att det funkar som det ska när lövfällningen börjar.
Jag har nu monterat en under altanen. Hoppas att det funkar som det ska när lövfällningen börjar.
Under en altan kan jag förstå att man sätter en självrensande. Eller kanske i en stuga där man inte bor. Annars hade jag ALDRIG skaffat dessa. Hur svårt är det att rensa den nån gång emellanåt? Sprutar nog mer vatten utanför än i vid skyfall. Man har ju dagvattenrör för att bli av med vattnet. Och på vintern blir det isgator vid dem.....
E för övrigt plåtslagare som e trött på att förklara varför inte dessa självrensande silar är helt underbara, för att man slipper böja sig nån gång emellanåt
E för övrigt plåtslagare som e trött på att förklara varför inte dessa självrensande silar är helt underbara, för att man slipper böja sig nån gång emellanåt
Klicka här för att svara