Är det stor skillnad på t.ex Byggmax vindsskiveplåt, ränndal, underbleck mm mot att köpa dem av en plåtslagare förutsatt att det är rätt dimensioner på Byggmaxs varor?

Samma sak med deras hängrännor, krokar, stuprör mm, gentemot Lindab?

För det skiljer enormt i priser!

Har du hört efter på nåt plåtslageri än? Dom har fina rabatter hos lindab. Kan säga som så, hade själv aldrig köpt byggmax plåtprodukter pga tunnt material osv. Men jag är yrkesskadad plåtslagare :D Det duger säkert gott med byggmax prylar......

Fotplåtar och vindskivor är tunna men funkar. Takavvattningen verkar det vara bättre med. Jag satte upp lite rännor och annat i helgen och det var helt okej grejer. Hade fått krokar, ränngavlar och andra detaljer från en plåtis som gjorde karriärsbyte och kompletterade med rännor och rör på Byggmax. Inga som helst problem. :)

Plåtisen som var med och la om mitt tak tyckte att det funkade men att den var bedrövligt tunn. Tyvärr fick vi nöja oss med den då vi av oika anledningar inte kom över någon annan plåt just då.

Jag tror i och för sig att det är billigare att få fotplåtar och vindskiveplåtar tillverkade hos din lokala plåtnisse än att handla på Beijer. Men det är bara vad jag tror.

Bocka plåten är inga problem att fixa, det har jag kund som har verktyg till men var och vilken plåt skall man använda? Jag skall ha svarta pannor så det bör var plåt som är svartlackad. Men hur tjock rekommenderar Ni?

Exakt vilken plåt man ska använda vet jag inte. Kan bara säga att det kommenterades kring hur tunn den var mot den han var van att arbeta med. Hängrännorna är dock i betydligt grövre gods.

Ska du sätta upp dem åt kund eller menar du att du som kund redan har bockverktygen..?

Plåten som brukar användas är 0.7mm plastisol, alltså lackad plåt, eller FA. Finns lite olika namn på dem. Inte PLX iaf, det är en mjukare variant som används vid falsning

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.