2 954 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Toleranser för takstolarna?
Hej!
Har synat min snickares jobb och det visar sig att det skiljer som mest ca 15mm i höjd på takstolarna han har mopnterat dvs ena är tex 2400mm i höjd och nästa takstol 2415mm nästa 2405 osv Är detta inom toleranserna? Känns inte riktigt så....
Har synat min snickares jobb och det visar sig att det skiljer som mest ca 15mm i höjd på takstolarna han har mopnterat dvs ena är tex 2400mm i höjd och nästa takstol 2415mm nästa 2405 osv Är detta inom toleranserna? Känns inte riktigt så....
Hej och välkommen till forumet.
Jag vet inte vad det kan finnas för eventuella toleranskrav, men själv skulle jag inte varit nöjd om jag missat såpass mycket.
När jag spikade ihop 9 st, var 8 perfekta, skiljde nog max 2mm någonstanns (ställde ihop alla och kollade med rätskiva), men av någon outgrundlig anledning blev den 9:e 6-7 mm lägre, det irriterade mig i sån grad att jag klyvde upp remsor, 6mm tjocka, som jag la mellan takstol och råspont då jag spikade råsponten.
Nu tror jag detta var total överkurs egentligen, för råsponten har ju absolut inget problem att böja ner 6 mm, i cc120. Säkert inga problem med 15mm heller. Och jag tror inte att det är något som syns med blotta ögat heller, när huset väl står klart.
Har takstolarna diverse spridning mellan 0 och 15mm så är det ju bäst ifall man kan ordna dom så att 0mm takstolen står på ena sidan, 15mm på andra, och de övriga i fallande ordning däremellan.
Jag hoppas någon byggare här som har en bygg-ama eller annan bra bok kan ge dig besked om det finns något toleransmått som anses hantverksmässigt.
Jag vet inte vad det kan finnas för eventuella toleranskrav, men själv skulle jag inte varit nöjd om jag missat såpass mycket.
När jag spikade ihop 9 st, var 8 perfekta, skiljde nog max 2mm någonstanns (ställde ihop alla och kollade med rätskiva), men av någon outgrundlig anledning blev den 9:e 6-7 mm lägre, det irriterade mig i sån grad att jag klyvde upp remsor, 6mm tjocka, som jag la mellan takstol och råspont då jag spikade råsponten.
Nu tror jag detta var total överkurs egentligen, för råsponten har ju absolut inget problem att böja ner 6 mm, i cc120. Säkert inga problem med 15mm heller. Och jag tror inte att det är något som syns med blotta ögat heller, när huset väl står klart.
Har takstolarna diverse spridning mellan 0 och 15mm så är det ju bäst ifall man kan ordna dom så att 0mm takstolen står på ena sidan, 15mm på andra, och de övriga i fallande ordning däremellan.
Jag hoppas någon byggare här som har en bygg-ama eller annan bra bok kan ge dig besked om det finns något toleransmått som anses hantverksmässigt.
Be dom "shimsa" med masoniteremsor eller dylikt innan råspont/läkt och se till att få det så bra som möjligt.
Överkurs är helt ok.
Checka även av hanbjälkarna/ underramarna innan du sätter plas/papp på insidan också, det diffar säkert där med och det syns mer än ett yttertak.
Det går även att "shimsa" mellan gles och bjälke.
Om jag inte minns helt fel så tar ama enbart upp förtillverkade takstolar och där finns väl ett regelverk hos STAK (svenska takstolsföreningen) antar jag.
Överkurs är helt ok.
Checka även av hanbjälkarna/ underramarna innan du sätter plas/papp på insidan också, det diffar säkert där med och det syns mer än ett yttertak.
Det går även att "shimsa" mellan gles och bjälke.
Om jag inte minns helt fel så tar ama enbart upp förtillverkade takstolar och där finns väl ett regelverk hos STAK (svenska takstolsföreningen) antar jag.
Klicka här för att svara