Tak & Vind
covet: ...kan ju tillägga att nockpannorna i fösta hand skall vila mot takpannorna, så där hamnar lasten. Nockbrädan är mest för att hålla nocken rak och ha något att skruva i. Idealfallet är om man har kontakt med såväl takpannor som nockbräda. Då har man gjort ett bra jobb. Du vill däremot inte ha nockpannor som enbart vilar på nockbrädan.
storstark: Vad har avståndet mellan stödläkten och nedersta bärläkten med hur pannan ligger i förhållande till rännan att göra? Sätt första bärläkten så att pannans nederkant slutar mitt i rännan (lodlinjen) så blir det bra (eller något högre upp om du är orolig för att det ska spola över). Stödläkten spikar du fast med det mått din panna har mellan övre och undre klack minus 1-2cm.
Demmpa: Det bästa är att prata med sotaren. Är det flera pipor i skorstenen? Om det är flera pipor så skulle jag antagligen satt ståplan runt hela skorstenen, det är inte bara för sotarens säkerhet utan det är för alla som kan tänkas göra jobb i skorstenen, t.ex. den som rengör pipan från köksfläkten.
pezlin: Ingen som gjort nåt liknande? Börjar bli kallt på kattvindarna/klädkamrarna nu... Sent from my Lumia 800 using Board Express
KnockOnWood: Här har du ett par exempel på takhuvar. Och en billig och bra leverantör. Finns flera förstås, t.ex. ventilationsbutiken.se http://www.soliduct.com/takhuv/takhuv-vhs/c-122_233_231.htm http://www.soliduct.com/takhuv/takhuv-vf/c-122_233_234.htm
ivarssonivar: Det är inte omöjligt att det är sättningar men kan vara väldigt svårt att se, men har du några bilder kanske?
cecar33: Att höja taket är väl inget problem i sig, men börja med en förfrågan, vad och hur mycket du får förändra ditt hus, alltså fråga på byggnadsnämnden. Du kan redan ha högsta tillåtna bygghöjd, men om det är ok så går du vidare med att skaffa en konstruktionsritning på det du tänkt dig och ser till att alla beräkningar är med innan du lämnar till bygglovs enheten. Det kan var
john_l: Jag har idag på sommarstugan läktat tak och Icopal Decra plåttak som ytskikt. På den delen av huset som är tillbyggd senast finns takfotsventilation och den ventileras i överkant av taket via ventilationsbeslag/mögelstoppers från TJB (http://www.tjb.se/visaprodukter.aspx?kat=2). Jag har funderingar på att istället för plåt ha papptak på hela huset. Hur löser jag då
ivarssonivar: [citat] I början ärgar blyet så då kan man inte måla men efter ett tag kan man måla.
ivarssonivar: Man kan täta med asfaltkitt men det är ofta en tillfällig lösning som inte håller länge, ett papp taken är ofta väldigt platt så det brukar ofta stå vatten på det. När ett papp tak är slut är det bara att lägga om det lagar man en spricka dyker det snart upp en till någon annan stans.
tompaah7503: Hade en tub sånt här i samlingarna, http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/BT-Multibond-3648252/ Testade kleta dit geggan i sprickytorna, sätta tillbaks bitarna och det ser bra ut nu. Får se om det håller nån längre tid! Åtminstone var det en billig lösning. [bild]
jävla_hus: Men i riskbedömningen skall man också ha med tiden som det är så fuktigt, förhoppningsvis så torkar det ju upp igen ganska snabbt. Att det når 17% stundtals bör vara ok men om det är så långvarit har man hög risk för problem. Vad som är för lång tid går att utläsa från en del diagram men det är också startkt beroende av vad man har för material i taket.
Baronen123: Hej och tack! Uppskattar all hjälp och råd jag kan få. Tror du alltså att jag kan göra en skarv på mitten av balken till vänster om det röda jag ritat på kortet? Har även tänkt att spara lite av den befintliga balken vid hammarbandet för att sedan lägga den nya balken på den biten som är kvar. Biten som är kvar är ca 25 cm och den hade jag tänkt att förankra med spikplåtar
Jugend: Man vågar inte skriva här vad man betalar för då vaknar nog hantverkargillet ... Men använd olika tjänster för att få in priser och jämför dem sedan. Så gjorde jag och är jättenöjd.
huggan: Färre ställen. Skit kommer alltid fastna under läkten så det spelar inte så stor roll.
Helioz: Du bör antingen kunna köra vanlig plisséplåt från här t.ex (finns även på vanliga bygghandlar): http://www.bygghemma.se/utomhus/tak/takpannor-och-tillbehor/tatning/plisseplat-boke-tegelrod/p-161159?utm_source=kelkoo&utm_medium=pa&utm_campaign=plisseplat-boke-tegelrod Eller om du vill ha blyplåt men då får du beställa från grossist, typ denna: http://www.sjmab.se/blyplat.html
NetNut: Rekommenderar också högtryck, för att underlätta och snabba upp jobbet så kan man förbehandla med rengöringsmedel som får stå och dra ett par timmar, då lossnar det mycket lättare och en del missfärgningar försvinner.
nikasp: Hahaha, vilket galet inlägg av yurylysenko. Det låter som rena maffiafasonerna. Kanske läge att prata med någon som kan förklara inlägget och översätta innan man börjar med rena hot :)
nova383: Vill inte ha läkt under, blir ju kass om man behöver gå uppepå ju
stoif: En risk med att inte sätta trkantslist; taket lutar aningen åt vindskivan till, så om vattnet når pappen rinner det in under plåten och på råsponten istället. Kom ihåg att det är pappen som gör taket. Det är inte värt att spara några hundralappar på detta..
Ankan78: Hejsan, tänkte vara riktigt snål eftersom jag ska lägga ett platttak med lite lutning naturligtvis på en halvriven lada som ska fungera som carport i ca 3-5år innan rivning. Som sagt, har en halvriven lada, just nu utan tak, jag tänkte regla upp taket och sedan vet jag inte villket som är billigast. (den ska rivas inom 5år ändå) taket blir 10x6 meter. jag funderar på följande, 1)
orparn: Plåttak med klockspik har jag på magasinet och det är ett elände med att dom kryper ut hela tiden. Har till och med hittat några på backen ibland.
phl: Skaffa tejp som är avsedd för ändamålet (alltså åldersbeständig tejp avsedd för att tejpa diffussionsspärr). Finns hon alla stora bygghandlare. Tejpa ihop revorna, lappa eventuellt på en bit ny plast om du inte tycker att du får det tätt.
stigdaniel: Jag tar det som ett nej. Det verkar i alla fall inte finnas några ivriga tegeltvättsfanatiker här i forumet, och finns det inte här så vet jag inte var det skulle finnas
Prosit: Nu tänkte jag sätta nockbrädan under underlagsduken och sedan bygga på till lämplig höjd ovanför duken - jag vet ännu inte hur hög nockbrädan ska vara totalt. Eftersom jag tänkte dra duken över den 95x45 som utgör den nedre delen av den kompletta nockbrädan så är kanske inte justerbara hållare nån vinst. Eller kan det täänkas ara bättre att dra duken bara över råsponten
Norell: Japp du ska bocka upp plåten där längst ut mot vindskivan ung 20 mm, finast blir det med en falstång för tusen spänn men ingen ser om du använder polygrip och två träklossar där under vattbrädan.