18 396 läst ·
18 svar
18k läst
18 svar
rostangrepp falsat plåttak!
Det där är ett fint gammalt skivtäckt plåttak. Jag gillar speciellt lunettfönstret. Taket är jätteviktigt för husets utseende och karaktär. Tycker verkligen du ska hålla på skivtäckningen och inte byta till pannor och för allt i världen inte simpel korrugerad plåt.
Dock ser ju taket lite risigt ut. Att skivorna inte är förskjutna tyder på att det är enkelfalsat och är ett klart tecken på att det är gammalt. Nu är det inget fel i sig men alla tak har en begränsad livslängd. Gör en ordentlig besiktning av taket innan du kör på ommålning. Bara 35' för ommålning blir ingen besparing om det fortfarande läcker efteråt...
Edit, tillägg: Se till att få tag i en firma som har god erfarenhet av traditionell skivtäckning. Gärna några med byggnadsvårdskompetens. En sådan firma tar inte heller på slentrian och dömer ut taket bara för att det är gammalt och man vill ha jobb. Viktigt också att man väljer rätt färger etc. Omläggning görs av plåtslagare - vilken firma som helst som jobbar med tak duger inte.
Dock ser ju taket lite risigt ut. Att skivorna inte är förskjutna tyder på att det är enkelfalsat och är ett klart tecken på att det är gammalt. Nu är det inget fel i sig men alla tak har en begränsad livslängd. Gör en ordentlig besiktning av taket innan du kör på ommålning. Bara 35' för ommålning blir ingen besparing om det fortfarande läcker efteråt...
Edit, tillägg: Se till att få tag i en firma som har god erfarenhet av traditionell skivtäckning. Gärna några med byggnadsvårdskompetens. En sådan firma tar inte heller på slentrian och dömer ut taket bara för att det är gammalt och man vill ha jobb. Viktigt också att man väljer rätt färger etc. Omläggning görs av plåtslagare - vilken firma som helst som jobbar med tak duger inte.
Redigerat:
Instämmer med föregående, ta dit en plåtis som får kolla över så det inte har gått för långt med rosten. Kan angripas hårt underifrån, och att klammerna sitter bra i råsponten. Är allt reko så måla, mycket vackrare tak är svårt att hitta. Lycka till
Hade en plåtfirma här som kollade och lämnade en offert på 225'... Men han sa att jag Inte skulle byta taket! En takmålarfirma var här igår... Dom ska isf vattenblästra, samt sprutmåla med Noxyde takfärg på en helg. Det låter mkt bra enligt mej, andra firman som var här tidigare i veckan skulle skicka hit ett par gubbar i 7-8 dagar med stålborste, nockstegar och pensel. Litar inte helt på stålborsten i detta fallet. Ett annat problem med vattenblästringen är just, vattnet.... Räcker mitt vatten i brunnen är en fråga jag grubblat på... Ca 1200liter i timmen en hel dag.,,, osäker men ska försöka få tag i en drös kubiktankar å fylla upp.... Någon som erfarat Noxyde färg?
Klicka här för att svara

