Hej, helt ny på sidan så prövar mej runt lite...
Nyligen köpt en gård, med inflyttning i april. Enligt Anticimex som gjorde besiktingen så skrev dom:
"Plåttak med kraftiga färgsläpp, begynnande rostangrepp. Takbeklädnad är äldre"
Hur åtgärdar man detta? ett j.la jobb å måla om hela kalaset? kan man läkta på plåttaket med tegel direkt på? någon som haft samma problem?
Dålig bild ja vet... men niser ungefär....
Nyligen köpt en gård, med inflyttning i april. Enligt Anticimex som gjorde besiktingen så skrev dom:
"Plåttak med kraftiga färgsläpp, begynnande rostangrepp. Takbeklädnad är äldre"
Hur åtgärdar man detta? ett j.la jobb å måla om hela kalaset? kan man läkta på plåttaket med tegel direkt på? någon som haft samma problem?
Dålig bild ja vet... men niser ungefär....
Går ju inte att se så bra på bilden.
Men om det inte är några hål och inte allt för dåligt skick i övrigt är det väl en ganska lätt sak att måla om.
Borsta och tvätta innan, sen jobba in färgen med pensel. Ganska rikligt med färg och dra flera gånger på samma ställe.
Om du är själv skulle jag gissa att du gör det på en helg.
Gärna någon ställning under och säkerhetslina.
Men om det inte är några hål och inte allt för dåligt skick i övrigt är det väl en ganska lätt sak att måla om.
Borsta och tvätta innan, sen jobba in färgen med pensel. Ganska rikligt med färg och dra flera gånger på samma ställe.
Om du är själv skulle jag gissa att du gör det på en helg.
Gärna någon ställning under och säkerhetslina.
skylift
dom målade om taket för ca 10-15 år sedan... är nog ett skapligt jpbb att måla hela taket. det är´sprdd ytrost fläckvis över hela taket... och nej, det är inte några hål.... men, om takstolarna är dimensionerade för det, går det då att läkta för tegel ovanpå plåten? eller måste man bort med plåten först?
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Skylift, borsta, blymönja, färdigmåla.
Kommer hålla länge till, längre om ni gör bättre underarbete än dom gjorde tidigare.
Kommer hålla länge till, längre om ni gör bättre underarbete än dom gjorde tidigare.
Jag målade om mitt tak förra våren. Det tog lite mer än en månad att slipa, grunda och färdigstryka. Jag gjorde allt själv efter jobb och på helger. Att det regnade rätt frekvent förra året. Drog ju ut lite på arbetet. MEN, det var värt det. Taket är som nytt.
Såhär skönt känns det efter:
http://instagram.com/p/NgzK2oK4Vr/
http://instagram.com/p/NgzK2oK4Vr/
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
målade om mina föräldrars tak för några år sedan (sprutade det då jag då jobbade med sprutmålning, men på vägar)
målartvätt och grovborste samt stålborste där det var rost och färgsläpp, sedan torka med thinner en vända (fanns i bra kvantiteter på jobbet) och slutligen sprutmåla allt med pansarfärg.
ser fortfarande grymt bra ut (förutom rostrinningar från gamla antennenrörer som de inte orkade byta...)
målartvätt och grovborste samt stålborste där det var rost och färgsläpp, sedan torka med thinner en vända (fanns i bra kvantiteter på jobbet) och slutligen sprutmåla allt med pansarfärg.
ser fortfarande grymt bra ut (förutom rostrinningar från gamla antennenrörer som de inte orkade byta...)
tack för era svar! Hur länge håller färgen nu för tiden? om man ser på tex vindskiveplåtar osv så brukar väl alltid färgen släpa på dom, har färgen förändrats senare år så man slipper måla om var 5-10 år?
ok! ja, det är ju ett billigare alternativ också antar jag, i jmf mot ny plåt/tegel? + att det är kul att ha kvar det gamla taket, till det gamla huset! 
Är det ett bandat plåttak eller skivtäckning? Det senare gör garanterat taket äldre.
Har du kunnat fastställa att taket är tätt? Tex genom att inspektera vinden från insidan. Känns som första prioritet för att avgöra om det är omläggning eller ommålning som behövs.
Har du kunnat fastställa att taket är tätt? Tex genom att inspektera vinden från insidan. Känns som första prioritet för att avgöra om det är omläggning eller ommålning som behövs.
Fick pris på ca 35.000 för arbete och färg inkl rotavdrag igår
Det ser ut som falsat plåttak och om det inte läcker ska du vara rädd om det och måla. Denna typen av tak lägger man inte pannor över. 35 000 kr kan jag ej avgöra om det är bra pris eller ej då vi inte vet hur stort det är. Men betydligt billigare att måla än att lägga nytt.
