Klarar bärläkt 25x38 ett gavelutsprång på ca 30 cm på ett tak med duk och betongpannor?
Ingen råspont. Den ska alltså bära upp en pannrad plus vindskivor. Taklutning 18 gr och läktavstånd 32cm. Normalt har man 45x70 utan råspont men eftersom jag har takstolar cc60 och har 25x38 hemma så tänkte jag använda den men jag blev lite osäker på om den pallar vikten. Bor i söder så ingen större snölast.

Lät spontant mycket klent. Jag hade satt något mycket kraftigare, om vi talar om bärande läkt (inte bärläkt på cc300 ströläkt). Om inte snö, ska du kunna hantera pannornas egentyngd samt vindlast.

Senast jag var med och la ett tak utan råspont, sattes 45x70 enligt taktillverkarens instruktioner och då på ett 45 graders tak, med lätt-tak, dvs plåt. Dessutom sattes extra stöd vid takfot.

Jag har 38x70 som bärläkt på ett tak med plast som undertak, och det är nog på gränsen med tegel.
Läkten du tänker använda kommer väl knappt att bära dig när du ska upp och spika fast den.

Tack för era tankar. Som jag skrev i första inlägget så har jag både takstolar och ströläkt cc 60 så mitt på taket lär det hålla men det känns som sagt för klent för utsprånget. Kör nog på 45x70.

Lillgus skrev:
Klarar bärläkt 25x38 ett gavelutsprång på ca 30 cm på ett tak med duk och betongpannor?
Ingen råspont. Den ska alltså bära upp en pannrad plus vindskivor. Taklutning 18 gr och läktavstånd 32cm. Normalt har man 45x70 utan råspont men eftersom jag har takstolar cc60 och har 25x38 hemma så tänkte jag använda den men jag blev lite osäker på om den pallar vikten. Bor i söder så ingen större snölast.

Nej, det håller inte, idag används bärläkt med dimensionen 22x45, jag hade satsat på 45x70, du kommer inte ångra dig då ni får en vinter med mycket snö, även i söder.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.