Tak & Vind
Dankar426: Hej, Har en maskinhall på 200m2 som jag nu tänkt bygga en varmbonad verkstad i på ca 85m2. Vad jag skulle vilja ha hjälp med är hur jag ska göra upp mot plåttaket i byggnaden.. Kommer regla upp och göra ett innertak som isoleras men hur gör man med fuktspärr? skydd mot kondens från plåten? vindspärr? Väldigt tacksam för hjälp.
shadowfire: bara o hojta till om du undrar något mer, jag är inte expert (men köpte och har bott i ett mögelhus i 2 år nu) ;).. jag tycker fortfarande bilderna ser ut att visa målade takstolar och inte vitmögel dock. Däremot en liten hint om svartmögel, kolla hur det ser ut nertill på stakstolarna och sponten samt där det är genomföringar... kanske elkablar, köksfläkt, braskamin mm... alltför
EndZone: Det kanske är så. Å andra sidan kan ju snölaster och vind förstöra en del också, eller att någon varit uppe på taket och trampat lite oförsiktigt. Ett visst byte av några pannor här och där hör förvisso till det normala underhållet av ett tak dock. Själv väntar jag ett tag till med mitt 30 år gamla betongpannetak :)
JonasFapejo: Hej Leffebzz, Zanda pannan finns att köpa utav Monier. Kontakta din närmaste bygghandel så hjälper dom dig säkert.
Byggahem: Tjb. Vet du om den klibbar sig och går sönder relativt lätt?
nogood: Ok. Tack för svar. Kanske gått rätt till ändå.
Leffebzz: Håller precis på att bygga en ny veranda där vi tänkt oss skjutbara glaspaneler som är hyfsat isolerade under den kallare årstiden. Marknaden översvämmas ju av alternativ i varierande material (Glas/PVC), sannolikt kvalitet och framförallt priser. Finns det någon "ledande" leverantör enligt detta forum som har bra - erfarenhetsmässigt - kvalitet och vettiga priser?
Alej: i vanliga fall brukar jag sätta bandet i råspånten på insidan av huven och sedan dra upp det till överkant av huven och sen vika om det. men det är ju svårt när du har en sån modell. ska försöka ta ett kort någon dag så kan jag visa.
Alej: ser riktigt bra ut, har sett snickare och plåtslagare som gör det mycket sämre... Det räcker att du låser falsen på högersidan som du har gjort eftersom du har skruv som håller ihop falsen på vänstersidan...Men du, bli inte plåtslagare, är själv de och det är ett helvete att vara på byggen, du är sist på taken och snickarna vill helst riva ställningen när dom är klara med sitt
Alej: Är själv plåtslagare och har kommit till flera hus där ägaren har spikat synliga pappspik. INTE bra, spiken kan rida sig uppåt och ge synliga märken i plåten, vilket i längden KAN göra att det blir hål i plåten. Så spika inga synliga spik och se till att spikarna inte hamnar snett med huvudet...!
Martin_B: Det troligaste är väl egentligen att de lät det regna på råsponten innan underlagspappen kom på, och därav vågorna. Men det beror som sagt på hur vågorna ser ut, om det helt enkelt hänger jämnt mellan takstolarna eller om det bara ser ut som att det stormar ute till havs, dvs. oregelbundna vågor.
ivarssonivar: [citat] Riktig papp är godkänd för "plant tak" men måste vara lagt korrekt.
Erik_73: Talade nyligen med en säljare (konsult?) av gröna tak om huruvida det är skadligt då jag själv gått i tankar om att anlägga ett grönt tak. Ska tydligen inte vara någon fara för taket, så länge man sörjer för att få på ett rottätt lager. Sedumplantor har väldigt små och klena rötter så dom gör ingen skada på undertaket. Det rottäta lagret är dock bra om det under regninga
Avemo: Om inte väggarna möglat hittills kommer inte det du förvarar där heller att mögla.
Suhagg: Kommunen lär vilja se papper på att dessa takstolar uppfyller konstruktionskraven. Har en kompis som fick rätt stora problem med egenbyggda takstolar. Fick i efterhand gå till en konstruktör och försöka få papper på att de var tillräckligt för vad han redan byggt. Kolla pris vad fabrikstillverkade kostar bara på skoj. Jag skulle aldrig stå och snickra själv när du inser hur lite du
poppe12: Tack för svaren! Ni som tar er tid att hjälpa oss okunniga och nya husägare är verkligen bäst!:D
Tumme_Mitt_I_Näven: Det är nån skiva av något slag men inte gips. Det är en etagelägenhet och huset är byggt på 50 talet. Funderar på nåt gispigt typ. Så en träram runt hela grejset och upp med gipset. fixa med spacke och grejs längs länterna och sån och på med färg(grovt sätt)
Yrrol: Ja, kanske totalt 10cm lång glypa så kanske värt att ringa och höra med någon.. Borde ju inte bli helt ruinerad.. heh
zenobia: [citat] Bumpar en gammal tråd. Men den dök upp när jag googlade så jag fyller på med dagens erfarenheter. Sotarchefen som var här idag godkände att stegen inte sitter "på rad" ovanför varandra. Det var heller inget snack om takbrygga eller infästningspunkter. Fasadhöjd under 4 meter. Som fastighetsägare tror jag dock inte att man kommer undan helt och hållet om det nu skulle hända
Goteborg: Okej då förstår jag. Lite udda lösning men kommer funka kanon tror jag. Lycka till och lägg gärna upp bild när det är klart med räcke och allt.
Roman K: Tack :) 40mm långa klammor, borde funka att skjuta fast 23mm läkt med ochså eller?
Roman K: Om jag förstärker de befintliga takstolarna med 220 reglar hur mycket kan jag höja hanbjälken? Kan man rent av ta bort de? takstolarna är idag 45 grader, 195 reglar, och har en hanbjälke ca 2,50 från golv. samt stående reglar ca: 1m in från spetsarna. Svår fråga :) kanske någon vet vart jag kan hitta info?
krille krokodil: Nä du har nog rätt där om bockningen men då får man väl betala någon krona met bara. Vet ju hur dyrt det kan bli med ett fuktgenomslag :D
AndersS: Hur gammalt är det? Är det äldre än 30-40år kan du ha betongrör och utan lövsil eller annan rensare är risken stor att det redan är jordkompost i rören om du dessutom har lite träd i området. Återkom med lite mera info.
shadowfire: [citat] aj aj, whooops, lät inte helt skönt... fortfarande gifta? :cool:
vojma: 3 cm på 2.3 m är en otroligt liten vinkel. Under en grad om jag räknat rätt (trigonometri är inte min starka sida). Med plåt måste du öka lutningen till minst 5.7 grader enligt ovanstående tabell. Det borde bli ett fall på ca 30 cm på 3 meter. Falsad plåt är dessutom ganska dyrt. Kanske läge att använda papp istället?
Drömhus2012: Själv har jag satt takfotsbrädet lodrätt, kant i kant med råsponten och låtit pappen sticka ut en centimeter eller två och skippat fotplåten under pappen helt och hållet. Har bara fotplåt spikad i läkten. Edit: Hmmm... Ganska precis som KnockOnWood skriver :o
janwide: Det låter som en bra idé. Ta det lite coolt. Detta har förmodligen kommit till under flera år. Kolla att taket inte läcker någonstans. Täta eventuella uppenbara läckor från boytan och tvätta bort de värsta mögelangreppen. Ringa eventuellt in var det är mögel så kan ni se om det sprider sig / kommer mer. Saknar ni evakueringsfläkt i dusch och bad är det enkelt och billigt att