Tak & Vind
pelpet: [citat] Jag ska byta vårt eternittak från 1957 nu i år. Efter 55 år börjar det ge upp. Det finns en massa sprickor och så har i princip alla franskskruvar krupit upp. Det hade nog gått att förlänga livslängden genom lagningar och att dra i skruvarna igen. Eternit är långlivad. Trasiga plattor kan bytas mot fibercement, typ cembonit.
jonas82: Hej, vi har gjort en överlåtelsebesiktning av vad som först förklarades som ett tak som såg väldigt slarvigt lagt ut (mest en kosmetiskt detalj), men visar sig nu vara lite sämre än så. En besiktningsman rekommenderar oss att ta dit någon som kan justera om takplattorna för säkerhets skull. Det gamla taket byttes ut pga läckage men lades alltså dit dåligt, det har dock inte
phl: Spännande utförande, synd att Tårab inte kunde hjälpa dig. Får du inte fatt i nya band hade jag nog gjort som hempularen föreslår. Eventuellt kan du ta ett band som är mindre synligt (bakom skorstenen kanske?) och ersätta det saknade med och sedan köra plåtlösningen där det inte stör. Hade nog fäst en plåt eller liknande med MS-polymer eller annan fogmassa. Föresten, vad är det
Maxikatten: [citat] Gå in på benders eller någon annan tillverkare. De har både skruv och spik till nock och resten av taket. Skruv är dyrare såklart men de är då lättare att få loss utan åverkan på pannorna. Du kan också ladda ner läggningsanvisningar med rekommendationer om hur många pannor som ska fästas på olika taktyper och beroende på var huset ligger.
fiskbuggaren: Jag mailade stadsbyggnadskontoret och frågade. De svarade: "Den 30 gradiga vinkeln beräknas från skärningspunkten yttertak och väggliv. Så det kan vara svårt att få in ett sadeltak [men förmodligen menar hon masardtak här], den nedre delen är planstridig, ett mycket flackt i sådant fall"
mälarutsikt: Tack så mycket för svaren! Hittade också den klistrade tråden om tak överst i forumdelen, mycket informativ och bra.
Henke M: Hej! Vi planerar att göra ett taklyft med ett företag typ Åtvidaberg. Jag kommer inte att ha tid att projektleda snickare, elektriker, VVS, få putsfasad, takpannor etc. på plats. Har hört av en vän som gjorde ett taklyft att själva koordinerandet tog oerhört mycket tid då de fick läsa in sig på vartenda område. Är det någon som har tips på bra företag eller personer som man kan
alex86: Själv tänkte jag lägga läkt och tegel på det.. Blir faktiskt rätt tätt.. Men det e klart att det kan läcka lite..
Matti_75: Ja precis sådana. Jag brukar sätta dom snett ovanför varandra bara för att dom ska täcka lite bredare, och inte sitta fast i samma bärläkt.
cederbusch: Avrundar tråden med bilder på nya hanbjälkarna. Har dock inte sågat bort den gamla ännu, tar det sen när jag börjar med insidan av stugan. Kan tillägga att jag har förstärkt takstolarna lite med 18 mm plywood. [bild]
cederbusch: Tänkte "avsluta" tråden med att berätta att valvet, 2/3 ca, är bortbilat. Fick trots allt bita i det sura och åka och hyra en riktig bilmaskin. Då gick det undan. Kvar är egentligen bara att snygga till alla kanter runt, men det gör jag när jag börjar med insidan av stugan och vet vad jag ska ha på väggarna. Det var tokmycket armering i valvet, men det gick bra att skära ner sedan
buildman: OK, får göra så. I och för sig såg underlagspappen rätt så hyfsad ut när jag kollade ikväll. Får pussla till det med takpappen också. Tack för svaret!
Danne_83: Tack för svaren! Då satsar jag på ett par cm. Då vet jag i alla fall att det inte kan bli alltför dåligt om det funkar för andra :)
EmilG: Ja issoleringen har jag torkat ur. Vatten har ju dessutom fastnat på glasfiberväven. Det var för att det var hål i den som vattnet kom igenom ner till gipsskivorna. Nere på väven var det små pölar. Så jag har tagit bort isoleringen, torkat upp vattnet och ser nu till att isoleringen torkar.
JOW: Ta lite byggsilikon om du är orolig. Annars går det bra utan, speciellt med så pass bra överlapp.
DiddeW: Imponerande renovering du sysslar med Mattetvilling :thumbup: Pannan är väldigt snygg! Pratade med Monier igår. Enligt dem började den säljas i höstas, dvs för ca ett år sedan. Nu tillverkas den i Tyskland (märkligt att de sa Danmark till dig..) Spelar kanske mindre roll, mer än att man får ett lätt virrigt intryck av Monier. Mitt hus till skillnad från ditt är betydligt mer
dhanjel: Givetvis omöjligt att svara på, men ungefär procentuellt vad gissar ni på att prisskillnaden är mellan sadeltak, valmat tak och pulpet tak? Vi har hela tiden tänkt ha valmat tak då vi gillar det bäst, men många tillverkare indikerar på att det är vädigt dyrt.
Riggen: Vad blev facit? Hur lång tid tog det och gick det bra? Är du nöjd med isoleringen, var det svårt att lägga?
rybbe: Du har en klammer /utstansning på kroken till att klämma fast rännan i, ta första knäcken på kroken(högsta punkt) 25-30 mm från niten som håller klammern(hoppas du förstår) lycka till.
fredda_p: Jag använder iallafall montageskruv för utomhusbruk (platt skalle), sedan klistrar jag ner pappen över alla skruvar - ända ner till strax innan nederkant fotplåt. /F
DrBosa: [citat] Nej, jag tänker på ett ryggåstak där man använder en saxtakstol, exempelvis 45 grader yttertak och 24 grader innertak. Jag hittar ingen klar definition på nätet, men begreppet används till takkonstruktioner där innertak inte är plant, utan har en ryggås (jmfr saxtakstol). Men det du pratar om är säkert en mer "äkta" eller kanske ska säga klassisk variant.
andersmc: Den allra första hängränna jag monterade var på ett gammalt garage. Det var hög tid, det hade säkert stått där i 40 år utan nån ränna. Jag började i ena änden och monterade varje krok 5 mm längre ner på takfotsbrädan. När jag sen testade med trädgårdsslangen blev jag minst sagt förvånad. Vattnet rann med full fart, fast åt fel håll. Det bara sprutade över ränngaveln. Då
MathiasS: Man använder en sådan här i övergången från stuprör till skräpsamlare: http://www.lindab.com/se/pro/products/Pages/BUTK.aspx?refpageid=7cc6981a-eca4-4b71-8a16-ab60f02e98b3 Finns i alla rördimensioner.
cecar33: Du TS plåt och pannor har inget med tätheten på taket att göra det är endast som skydd för pappen som skall vara det tätande skiktet.