Ok! Jo, så kan man ju göra, men jag tycker det låter krångligt att lägga pappen uppifrån!

Vad är det för nackdel med att lägga ströläkt i bitar undan för undan? Låter teoretiskt mycket mer tilltalande, men jag har inte provat själv och ibland funkar inte teorin lika bra i praktiken...

klart man kan göra det. men jag själv tycker det är mycket krångligare än att lägga ut långa hela.

Injonil - för att krångla till det lite för dig - jag la min stöläkt i bitar. Jag kan inte gå på mitt tak utan något att trampa på och jag hade ingen lust att krångla så jag la på bitar undan för undan. Funkade vad jag kunde se alldeles utmärkt, vet faktiskt inte riktigt vad vitsen skulle vara med en hel bit, möjligtvis att den kan ta upp tyngden bättre men då får du väl dra i ett par extra spikar eller så.

Dock kräver den metoden att du vet avståndet för bärläkten när du börjar. Skulle det skilja något när du kommer upp så är det faktiskt inte hela världen, det går att jämka. Om någon läkt ligger några mm högre längst upp så syns det inte sen jag lovar!!! Även om alla gamla snickarnissar hävdar annat. :D

I mitt fall är placeringen av bärläkten redan given eftersom jag förlänger huset. Men även om den inte vore det så skulle jag nog skruva upp provisorisk bärläkt nerifrån ändå med denna metod.

Hur som helst, tack för all input. Många alternativ på lösningar! :)

B
lite sent att säga nu, men sparar läkten.
river läkt så att får plats med en våd. sopar bort smuts. lägger dit första våden. sedan fortsätter nedåt. man lyfter alltid på övre våden. så att det blir rätt skarv. snedd skär kort skarvarna.

om man lägger ut stöläkten, näster dom i topp och bott och sedan spikar dom med 3" spik alltså så att spiken inte går igenom råsponten, håller detta även på väldigt branta tak? hur många tak har ni gjort detta på? vill få min teori bekräftad. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.