Larsa
Larsa: Jag gör egna lister när det är snedtak. Tycker det blir snyggt...
1 svar · 3,7k läst
·
Z
zingo: Tack! Guldstjärna till dig :D
2 svar · 1,4k läst
C
christian12345: Sådär, nu är taket lagt! Det var tipset med värmeplatta som gjorde susen. Asfaltlimmet fick stå i en kastrull med vatten och puttra på taket och allt gick smidigt trots yttertemperatur på 6 grader. Värmepistolen gjorde inte mycket nytta, men det kanske berodde på att jag köpte mig en billig rackare på Biltema på 2kW, jag vet inte. Hur eller hur: många tack för tipsen!
5 svar · 13,1k läst
A
Amatörbyggaren: Tråkig historia. Hur har det gått?
18 svar · 5,3k läst
F
friki: Hej Är inne på att byta ett sadeltak. Betongpannor samt papp läkt vindskivor plus plåt hela baletten alttså. Undrar om någon i värmland i närhet av Karlstad har några erfarenheter av firmor som är att rekommdera och vilka man ska undvika. MvH​
0 svar · 2,0k läst
J
jolle55: Efter mycket bekymmer med vårat ryggåstak har jag nästan bestämt mej för att riva taket till sommaren och bygga om det.Vill ha tips o ide på hur man skall bygga det för att det skall fungera bäst.Länkar till mina tidigare inlägg om våra problem.Det jag reflekterar över är att nästan alla använder råspont under plåttaket istället för som vi har kondensplast.Skall ihelgen ta bort
0 svar · 1,6k läst
PHermansson
PHermansson: Ok... Men om man gör väggarna fukttäta, tex sätter upp Fibo-Trespo-plattor. I taket ordnar jag en luftspalt mot yttertaket, sedan cellplastisolering?
16 svar · 12,3k läst
·
S
Snuffelini: Jag har just tätat de hål som finns mellan min kattvind och vind just för att hindra luftväxling. Om luft från boytan med högre luftfuktighet letar sig in i kattvinden vidare upp på kallvinden är det nog bara negativt. Jag får frost på råspont ovan min kattvind när det blir riktigt kall vilket tyder på att det i mitt fall är negativt med luftläckage mellan dessa utrymmen.
3 svar · 2,9k läst
S
Snickerick: Hornbach har jag inte kollat, däremot de där som länkades finns ju på clas i sjön, förstår inte hur jag kunde missa de sist jag var där. De kanske var slut...Nåja, problemet löst :) precis så enkelt som jag tyckte att det borde varit redan från början ;)
6 svar · 2,9k läst
·
P
PularMike: Hej Jag har samlat på mig lite offerter på att lägga om mitt papptak. Det är ganska bubbligt och veckat över stora delar av det gamla taket. Mitt beslut har varit att riva den gamla beläggningen och lägga en ny med två lager. Några företag har föreslagit att man kan lägga en skiva på det gamla taket och sedan få en ny slät beläggning ovanpå den nya skivan med ett lager papp,
0 svar · 1,6k läst
vojma
vojma: Snörasskydd? http://www.plannja.com/upload/Plannja%20Monteringsanvisning%20TAKS%C3%84KERHET%20med%20l%C3%A4nkar%202011.pdf
1 svar · 2,8k läst
I
ivarssonivar: [citat] Att måla är som du sa bara en estetisk lösning förlänger pannornas livslängd lite men man måste ändå byta pappen under. Dagens betongpannor håller ganska länge också men eftersom man ändå måste bytta pappen byter folk ändå betongpannorna för syns skull för dom kostar inte så mycket.
9 svar · 4,8k läst
·
J
jgf: Bra, det var precis vad jag ville höra :) Utöver spikhål blir det ju också till att lacka alla kvisthål så det är lite att göra... Tack!
5 svar · 2,9k läst
D09
D09: Kolla stegcentralen t ex. Börja med genomföringen där du kommer åt.
15 svar · 11,5k läst
·
S
storstark: Ok. Men får du nog ta och procenta felet så att ena sidan har längre läktavstånd. Du kan ju ta så mkt det går uppe vid nock. Du behöver inte vara orolig för att det ska bli otätt, betongpannor är relativt förlåtande när det gäller olikheter på läktavståndet. Tandning får man endast när bärläkten inte är parallell mot varandra, vilket i ditt fall inte kommer inträffa.
7 svar · 6,0k läst
Silly Bear
Silly Bear: Här är en bild [bild]
8 svar · 15,6k läst
·
I
Indus: Är en 2 längad skånelänga så det blir bara 2 rändalar, ska väl inte vara något konstigt.
2 svar · 3,4k läst
Larsa
Larsa: Jag har 75mm luftning (enligt instruktion från min rörpulare), och det har funkat utan problem i 8 år.
9 svar · 27,8k läst
·
vespaman
vespaman: Instämmer i kören att det ser ut som en gammal/befintlig vattenskada. Är det torrt trots regn, är det troligen gammal. Har en sådan där balk på min vind, som var rejält blöt när jag köpte huset (innan jag lät lägga om taket). Numera bara svart som minne..
7 svar · 11,4k läst
·
dannedd
dannedd: Tycker ni man ska ändra till råspont och papp? Börjar fundera på takbyte då huset är från -71.
35 svar · 49,6k läst
T
Tigerkakan: Ja 900mm är ju betydligt trevligare att jobba med. Blir nog köpa ett par extra profiler och köra på det! Har ju redan börjat med 95mm tjocka profiler så lika bra hålla fast vid det istället för byta till 70mm standard gips kanske även det lika bra köra på med. Blir nog en riktigt tyst vägg tror jag.. Tak för råden sålänge!! :thumbup:
16 svar · 25,2k läst
·
Stefan N
Stefan N: Tror inte det blir bra, för dåligt underlag för papp. Jag har liknande på min kåk och ska ta bort skivorna och lägga råspont + papp istället.
1 svar · 2,3k läst
E
evertb: Det är inte helt säkert att lösullen blåser iväg men det finns en uppenbar risk att det blåser ner i och igenom ullen med sämre isoleringseffekt som följd.Gör som Matti_75 skrev och sätt skivor ända upp till nocken.
10 svar · 6,3k läst
·
I
ivarssonivar: Oftast är det fel på plåt längst ner på skorstenen kan också vara så att stenen blir mättad så den släpper igenom vatten. Möjligen också kanalen, att man inte hade huv för var ju för att man eldade i skorstenen vilket många inte gör idag eller bara mys eldar då förstår regn och snö skorstenen med tiden.
1 svar · 1,7k läst
P
Prosit: Jag fick det här bekräftat av T-Emballage, så nu är jag lite lugnare. Eloge till T-Emballage för snabbt svar!
2 svar · 4,2k läst
M
manforte: Hej och tack för svar! Har nu pratat med kommunen och det visar sig att det inte sökts om bygglov som man skulle ha gjort. Nu ska en bygglovsinspektör titta på min förfrågan och förhoppningsvis kunde ge mig ett hum om vad som måste göras för att få det hela att följa gällande bestämmelser. Så får jag väl gå tillbaka till säljaren och komma överens om ett lägre pris.
4 svar · 9,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Så har gör jag, fast mina små sötnosar är av normalstorlek och bara några hundratal: Ställ en gammal dammsugare på vinden. När du är uppe, och ser flugor, sug in dem. Glöm inte att trycka in lite plast i dammsugarröret så de inte smiter ut igen. Hos mig kommer de inte in, utan samlas på utsidan längs kanterna på dörrar och fönster. Dörr utifrån det fria alltså.
2 svar · 7,9k läst
Fruppe
Fruppe: Vi gjorde om ett tak i somras där ägaren tvättade pannorna. De flesta tvättade han när dom låg på taket men en del tvätta han på marken. Han körde bara högtryckstvätten och det lossnade bra.
1 svar · 2,7k läst
P
Pegasuz73: JAg har noga tittat på de firmor som nämns här på forumet som sysslar med taklyft. De har sina fördelar på många sätt, men är inte ett alternativ för oss. Det största skälet är att det blir så dyrt så att slutsumman på fastigheten blir högre än dess värde och därav blir det väldigt dyrt att bo där med de lån som då krävs. Utöver det så har vi mycket kontakter och egen
9 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.