Vi har precis lagt ett nytt tegeltak på huset av ett byggföretag som vi blivit rekommenderade. När allting är klart och betalat (!!) har vi nu lagt märke till hålrum i kanten mellan tegelpannorna i enlighet med bifogade bilder. Detta ser man knappt ifrån markplan utan bara ovanifrån. Hur allvarligt tycker ni att det ser ut? Just nu diskuterar vi med hantverkarna om att anlita en auktoriserad besiktningsman. Byggföretaget hänvisar till att tegelpannor alltid är ojämna och att glipor är oundvikligt. Men som ni ser handlar det inte om små glapp utan hålrum på flera centimeter. Vad säger ni? Tak 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak 2.jpg
Skapa konto
Tak 3.jpg
Skapa konto

Utan sakkunskap men ska inte avfasningarna ligga dikt emot varandra,ser ut som för stort läktavstånd:thumbdown:

Hittade detta med en läggningsanvisning "Dantegl och Vittinge tillåter hörnglipor upp till 30 mm."

Redigerat:
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Ser verkligen ut som att bärläkten har fel avstånd!

Katastrof!

Det ska absolut inte vara några glipor mellan pannorna. ser ut som dom har haft fel läcktavstånd.
taket ser ut att ha en ganska låg lutning, vilket gör att snö och regn kommer att leta sig in mellan pannorna.
Hur swr dwrt ut om ni lyfter på några pannor?

Ja det är för långt läcktavstånd men även plåtarbetet är kass, vattbtädan (plåten på vindskivan) är för liten den skall ner i dalen på pannan för att skydda. Även vet.huvarnas anslutning till pannorna är uselt utförda.

Ser ut som om det är Vittinge T11 Klassisk. Den bör ha 375mm i läktavstånd, mät på ditt tak och se om det stämmer. Det står även i monteringsanvisningen att "Takteglets storlekstoleranser möjliggör att hörnglipor med storlek upp till 30 mm kan förekomma utan att påverka takets funktion"

Du kan få problem med att underlagsduken/pappen inte får så lång livslängd då den blir utsatt för solljus mm.

Redigerat:
Jag tycker inte att det där riktigt ser ut som Vittinge 2kup. Både färg, struktur och kanternas form ser fel ut. Nocken är garanterat inte Vittinge. Min gissning är att det är Höjslev, vilket iofs även de läggs med 375mm i läktavstånd om jag inte missminner mig. Det som ger Vittinge sitt speciella/traditionella utseende är det faktum att det är strängpressat. Denna panna ser ut att vara formpressad.

Annars så är det ok med glipor vid hörnavskurningarna, bara man håller 375mm (+-3mm).
Däremot har dom inte lyckats få till anslutningarna mellan plåt och tegel på ett bra sätt.

http://www.steriks.se/sv/Produktsortiment/Tak/Lertegel/Hojslev-tvakupig/

Strängpressat lertegel är aldrig 100% tät detta gör att det krävs att man har rätt underlagsduk/papp som är godkänt för ett sådant tak. Lutningen på taket tycker ja inte ser speciellt flakt ut men det är garanterat inte rätt läktavstånd på den sista raden (den övre pannan täcker ju knappt den underliggande pannan). Sen ska du nog be någon titta på den där ventilationshuven för den ser inte så rolig ut i bakkant!

Har stött på några sådan tak i arbetet, blivit mer de senaste 3-4 åren. Kallar det lite skämtsamt östeuropeiskt utförande (även som det inte framgår någonstans i detta fallet). Det ser ut som att du får börja med att säga till firman att plocka ner alla pannor och flytta bärläkten. (Se till att de byter papp då den som nu ligger är full i hål). Läkta om med rätt avstånd (en anledning till att det utförs såhär är att de kan spara en pannrad eller två och således har mindre materialutlägg och blir billigare). Plåtarbeten, kräv att det utförs fackmannamässigt, byt bakstycket på huven och vindskivor som täcker längre ned i dalen på pannorna. Och till sist tycker jag det ser lustigt ut med svarta plåtarbeten på rött tak, varför inte röda detaljer?

inte bara pannorna som är fel. plåtarbetet vid huven är inte som det ska heller. Är det en plåtslagare som gjort det eller är det ett färdigt kit som är monterat?

Alej skrev:
inte bara pannorna som är fel. plåtarbetet vid huven är inte som det ska heller. Är det en plåtslagare som gjort det eller är det ett färdigt kit som är monterat?
Jag skulle gissa på att huven inte är gjort någonting med över huvud taget, ser ut som plåtslagare gjort men för det gamla taket, "klacken" där bak gissar jag på är en udda lösning för att hänga de gamla pannorna på plats.

• Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.