Tja... På ovansidan brukar man försöka ha ca 20 mm mellan plåt och bäda för luftning. På undersidan kan man lägga dem dikt an. Så rent teorietiskt så borde ett snitt på strax över 20 mm räcka men sen skall du ju försöka vinkla in det hela också.

Jag satt och kollade om jag skulle hitta någon bra lösning för mig, var dock lite tveksam till den avbildade eftersom jag inbillade mig att ett syfte med plåten är att bryta luftspalten (särskilt vid liggande panel) bakom panelen (för att förhindra att en liten brand på marken eller långt ner i fasaden sprider sig fort upp i luftspalten). Hittade senare denna på på TräGuiden som visar bleck bakom läkt.
V-0304-V52-L.jpg

• Gilla
Boobam23
  • Laddar…
Hur gör man detta rent tekniskt på en existerande fasad?
Där jag behöver få in en plåt finns ingen regel bakom så kapar jag både lock och panel kommer det inte finnas något att fästa i.

Det jag ska göra är att bygga ut ett litet tak över källarnedgången så jag behöver fästa den innre takstolen och plåt på existerande stående lock panel.
Någon som vet hur man bör gå till väga för att göra detta samt få det tätt?

Gå till en plåtslagare och be denne tillverka en ståndskiveplåt med instickskant. Du behöver ta reda på takvinkeln också.
Därefter åker du hem och sågar av lockläkten och ca 10mm in i panelen. Bäst är att såga med sänksåg, såga med ca 15° vinkel. Sen fyller du skåran med fogmassa, trycker dit ståndskivan och skruvar fast den.

@storstark: Tack, det är ungefär så som jag har förstått att man ska göra.
Det som jag funderar på är ju hållbarheten efter att jag kapat locken.
Locket kommer ju med lite otur inte sitta fast med något tills nästa spikregel kommer, dvs. worst-case 60 cm, är detta tillräckligt?

Jag ska ju fästa en takstol mot väggen under blecket och där finns ju ingen spikregel (med lite otur). Ska man fästa takstolen i panelbrädan eller ska man ta långa spik och slå igenom vindduk/isolering och ända in i timmerstommen.

Eller är det att riva hela väggkonstruktionen under blecket och bygga upp ny vägg med reglar/isolering/vindduk etc. ?

• Gilla
wevel
  • Laddar…
Vill inte uttala mig om takstolen men om det bara gäller locken så finns det ju en någorlunda enkel lösning men det beror på hur mycket överlapp det är. Finns det lite utrymme att skruva så kan du ju fästa locket i panelbrädan bakom, kanske skruva på skrå för att få mer att fästa i. Inte optimalt givetvis men då sitter locket fast i alla fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.