J
JOS81: Jag tänkte lägga en extra 45*70 hela vägen under reglarna för att få plats med 170mm isolering&luftspalt. Denna passerar skarven med ca 50cm
9 svar · 10,5k läst
·
J
Jan-Å: Ska du hänga en lampa i gips med plugg alltså? Jag skulle föreslå gipsankare hellre i så fall. Inte för att jag är nån expert på energisnåla hus men inte kan ett borrhål i ev takplast påverka så att det är nåt problem, vad skulle hända? Fast det spelar ingen roll om du fyller hålet med silikon heller iofs.
3 svar · 3,9k läst
Anna_H
Anna_H: Amatörmässig gissning på någon form av kondens
1 svar · 2,3k läst
K
klippor: Låter bra. Hade Japes Mögel-Fri hemma, strök på det, bättre än inget kanske.
3 svar · 1,6k läst
A
Atom: En rullställning är en sak. Stege en annan. Kan inte hyra en ställning varje gång jag ska göra något vit taket. Även tvätta fönster. (Inte rutor! Dessa kan man ta med skaft).
4 svar · 1,2k läst
Stew
Stew: [citat] Tråkigt att de bommat igen. När det var aktuellt för mig så hittade jag inte några alternativa nätbutiksalternativ. Jag gick till en färgaffär till slut. Tror det var nordsjö. De hade en hel del, någon veckas beställningstid 2m längder och ganska dyra. Mvh Stefan Mvh Stefan
16 svar · 27,6k läst
C
Crebel: Av olika skäl så har jag tänkt montera ett tunt (15 mm) trägolv som innertak i ett rum i pågående tillbygget. Av diverse logistiska skäl måste innertaket upp innan radiatorerna, dvs tillbygget är fortfarande inte uppvärmt. Massiva trägolv ska man ju låta ligga till sig ett par veckor i samma fukt-/värme-förhållande som där de ska monteras. Vad är lämpligast om taket ska monteras
0 svar · 1,1k läst
T
ToRy: Oj då, det låter ju inte bra att behöva stämma folk efter ett bygge! Vad är det mer för grejer som man lurat er med? ToRy
14 svar · 4,8k läst
prototypen
prototypen: Det finns motordrivna rullställningar, med silvertejp sätter man fast roller på ena ställningbenet och kör fram och tillbaka. Eller. Prutte
16 svar · 3,8k läst
·
J
Jugend: Ok man tackar för svar. Skall utredas vidare nu. Jag var lite rädd för resonanslådaeffekt ... Dessutom roligt att höra att du genomförde det!
8 svar · 3,7k läst
A
andersmc: Hej du! Den allt avgörande frågan är vilken taklutning du har.
1 svar · 1,5k läst
R
rybbe: Det rätta är och ta sig upp på taket o kolla det, tar inte lång tid att byta/rätta till några pannor. Göra en lösning invändigt är inte rätt väg,och kommer ta ex antal timmar mer och energi att kolla så det "funkar" vid varje nederbörd. Ta det försiktigt bara.
4 svar · 9,4k läst
MathiasS
MathiasS: Jag har satt plast vartefter jag har renoverat. Har inte noterat några lokala problem där plast inte suttit men jag kan inte minnas under hur långa perioder detta varat, uppskattningsvis ett par år.
3 svar · 2,5k läst
F
Fjelie 17: Regnat hårt bör det ju ha gjort förr. Och mer sådant regn lär vi få så du bör göra vad du kan för att få det tätt. Kanske inte precis det roligaste vädret att riva i husbeklädnaden i. Ni kanske kan göra ngt temporärt för att täta och sedan göra det ordentligt när värmen kommer.
6 svar · 3,1k läst
·
A
andersmc: Det måste ju vara oändligt mycket bättre än de där vindavledarna av papp som också förekommer.
2 svar · 2,9k läst
Frank_Vincent
Frank_Vincent: Kolla också att de inte lagt isoleringen för långt ut mot takfoten så att ventilationen inte funkar. Inte helt ovanligt i tilläggsisolerings-spariver...
3 svar · 1,6k läst
·
P
Paddy: Kan rekommendera Kuntze, Västberga industriområde Stockholm. Där finns alla gummilister etc du kan önska dig. Bl a en T-list som jag limmar dit med butylband till helgen. Borde lösa det (potentiella) problemet. Veluxsupporten föreslog att vattnet skulle ledas så att det rann förbi fönstret. Aha!
3 svar · 1,6k läst
L
LasseNi: Råsponten behöver bara bytas om den är det minsta porös.
9 svar · 5,0k läst
·
Elkludde
Elkludde: Det ser inte bra ut,det kan ju både snöa o regna in, har du koll på hur det är gjort vid genomgången i taket med tätning o. s.v. Om det hade varit mitt så hade jag gjort en riktig koll där
53 svar · 16,9k läst
·
I
ivarssonivar: Jobbar mycket med pappläggare och dom brukar bara lägga på det gamla. Eftersom pappen är 100% tätt så behövs ingen ventilation. Men kan vara svårt att få till fall med isolering om du har stort tak mindre borde inte vara några problem. Ring och hör med någon pappläggare företag som är med i icopal Group brukar vara bra . http://www.icopal.se/
4 svar · 1,7k läst
C
cecar33: Vad är problemet det droppar väl bara från glidskyddet när det regnar och då blir väl hela omgivningen våt?
5 svar · 2,3k läst
·
S
sukke2k: Fick bli en svart väggmatta :) fick en lm spill på ett jobb
4 svar · 1,4k läst
pelpet
pelpet: När vi öppnade så visade det sig att det inte fanns något sågspån utan enbart 10 cm mineralull, och den var också i så bra skick att den kunde ligga kvar. Så det blev 10 cm mineralullskivor till på snetaket och 40 cm djupt med lösull i mitten. Vi hällde på så mycket som det rymdes. Jag tror det blir bra, och framförallt att jag ångrat mig om jag inte hade gjort det. 10 cm
17 svar · 8,7k läst
D
Danne12345: Jag kontaktade Smålandsvillan ang detta och idag kom det ut ett par killar från en firma som smålandsvillan kontaktat och kollade. De kollade runt och konstaterade att det saknades silikon i en skarv en ände av hängrännan. De fixade detta och snyggade till en takpanna och lite annat samtidigt som de var här. Det tycker jag iaf var en bra service! Nu är det iofs inte årstiden där det
16 svar · 8,6k läst
·
pelpet
pelpet: Lite återkoppling. Vi köpte huset i november, flyttade in i februari och i slutet på oktober kom takrenoveringen äntligen igång. Imorgon sätts stuprören och ställningen åker ned. Eternittaket, masoniten och läkten på bilden är bortplockat och ersatt av ett nytt tak. Befintliga takstolar har riktats upp och höjts för att få plats med mer isolering. Sedan luftspalt, råspont,
6 svar · 10,4k läst
·
M
Marie83: Jag har tänkt att montera moelven rough träpanel i tak. Idag sitter det takskivor som är 60*120 vita fast nitade mellan takstolarna på cc120. Vet inte vad de heter men vet att de är i stort sett är ihåliga och är 22 mm tjocka. Frågan är om det räcker att montera träpanelen på 120cc eller om det måste läktas först. Men problemet jag får då är att jag måste sätta panelen åt
0 svar · 3,7k läst
M
Malten: Det är klart det går, men tar lite längre tid, hade lika sant rör från min gamla oljepanna, de gick att rycka slita lite så lossnade det. Satt ej murat, bara mjuk Brandfog mellan murstock å rör.
7 svar · 2,3k läst
MathiasS
MathiasS: Min erfarenhet är att man behöver ha isolering upp genom takgenomföringen. Innan jag la dit det så snöar det innanför huven och blir stora högar precis under, detta pga att det är lite varmare och fuktigare på vinden än i utrymmet innanför huven. Med isolering på plats (jag tryckte upp ett gäng rejäla nävar lösull) så ordnar detta till sig OCH jag har verifierat att det inte blir
7 svar · 9,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.