3 218 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Kvalitet och dimensioner på takpannespiken?.
Först ett tack för alla tipsen på denna site.
Hittar dock ingen diskusion om kvaliten på takpannespiken.
Jag planerar ett takbyte på ett tak med betongpannor med lutning 14 grader.
Takpannorna är i dag infästa med varmgalvaniserad spik 75x2,8, dvs samma som i läkten.
Rostfria spikar i dimension 75x3,1 som rekommenderas kommer att kosta mig närmare 1000 kr.
Hur gör ni andra?
Mina galvade spikar har klarat sig i mer än 30 år nu så det blir nog mitt val.
Jag bor ju inte vid havet så det borde väl fungera i fortsättningen också.
Hälsningar
Hittar dock ingen diskusion om kvaliten på takpannespiken.
Jag planerar ett takbyte på ett tak med betongpannor med lutning 14 grader.
Takpannorna är i dag infästa med varmgalvaniserad spik 75x2,8, dvs samma som i läkten.
Rostfria spikar i dimension 75x3,1 som rekommenderas kommer att kosta mig närmare 1000 kr.
Hur gör ni andra?
Mina galvade spikar har klarat sig i mer än 30 år nu så det blir nog mitt val.
Jag bor ju inte vid havet så det borde väl fungera i fortsättningen också.
Hälsningar
Själv har jag kört med skruv. Spikar brukar krypa upp tycker jag.
Produkter som diskuteras: "kamspik"
Kamspik
Kamspikar kännetecknas av deras tydliga räffling längs spikens kropp, vilket ger dem en förbättrad utdraghållfasthet. Detta gör dem särskilt lämpliga för att sammansätta virke och andra tyngre material.
Läs mer
Tack för era svar. Det är nog bara att vänja sig vid den stora kostnaden.
Rostfri spik eller rostfri trallskruv ger båda ett pris omkring 1000 kr.
Den galvade spiken som nu sitter i läkten är helt oangripen av korrosion.
Den är också mycket lätt att dra upp. Bra när man skall byta spikade pannor.
Den skruvade pannan kräver mer panndemontering för att få bort men ger säkrare infästning förståss.
Det blir nog skruven ändå.
Rostfri spik eller rostfri trallskruv ger båda ett pris omkring 1000 kr.
Den galvade spiken som nu sitter i läkten är helt oangripen av korrosion.
Den är också mycket lätt att dra upp. Bra när man skall byta spikade pannor.
Den skruvade pannan kräver mer panndemontering för att få bort men ger säkrare infästning förståss.
Det blir nog skruven ändå.
Själv har jag hittills inte råkat på ett enda tak med spikade pannor annat än nockpannor. Har själv lagt om tre tak härhemma utan en enda spik i pannorna och ingen har blåst/rasat ner.
Men då ska jag också säga att jag har ganska "måttliga" takvinklar på alla taken (24-28grader). Är det riktigt branta tak kan jag förstå att det finns ett behov att säkra upp pannorna för inte vill man att någon ska få en sån i skallen.
Men då ska jag också säga att jag har ganska "måttliga" takvinklar på alla taken (24-28grader). Är det riktigt branta tak kan jag förstå att det finns ett behov att säkra upp pannorna för inte vill man att någon ska få en sån i skallen.
Jag måste revidera min tidigare post då jag endast tänkte på nockpannor, de vanliga som jag satt fast har jag använt vanlig galvad spik till.
Tack igen för alla era svar. När man som nybörjare läser om alla "måsten" som gäller för olika arbeten är det bara att följa tills man har lärt sig något annat. Jag saknar ofta förklaringar till när kraven är tillämpliga.. Kan det här verkligen gälla för mitt bygge? Den här siten har verkligen hjälpt mig att se många synpunkter på olika detaljer. Vuxna, hjälpsamma inlägg utan hårda ord. Tack!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden