B
byggarätt: Att riva takshingeln och pappa och lägga läkt samt plåt är det absolut bästa då du då kan undersöka undertakets skick . Takshingel kan ju ha fuktskador lokalt och ett undertak kan inte ha fuktskador när man lägger på nytt yttertak! Om huset är försett med utrymmen isolerade direkt mot yttertak kan du dessutom passa på att tilläggsisolera ovanpå råsponten
4 svar · 1,2k läst
C
Clas Wissman: [citat] Vilken LYSANDE lösning! Den köper jag bums å börjar jaga Monierpannor på Blocket. Nockpannor är inte aktuellt fn men om jag hittar några meddelar jag dig☺
5 svar · 3,9k läst
·
prototypen
prototypen: Kondensrisken är hög. Från mina tak så droppar det på insidan. Lägg entums brädor på spånet och skruva plåten. Dåligt spåntak är bättre än inget kondensskydd. Protte
3 svar · 5,0k läst
K
Kallebo: Sitter med samma funderingar. Mataki MB 380 är YEP 700 alltså tunnare (och lättare) än MB 350 som är YAP 2200 för samma pris. Jag lyckas inte hitta bra information om vad YEM är egentligen. .. Vad valde ni till slut?
10 svar · 12,3k läst
I
ivarssonivar: Fotränna klarar av att svälja betydligt mer vatten än en hängränna och fotränna fungerar som snörasskydd men det är inte godkänt som snörasskydd sen 2008 konstig regel. Fotränna är ju mycket dyrare så du bör ju välja det för att du tycker om utseendet på den.
1 svar · 5,7k läst
D
Dsl: Jag klampar runt på våra betongpannor utan problem. Men de är 20år gamla och inte så snygga längre ändå. Säkwrhetsmässigt beror det ju på lutningen. 14 grader är inga problem. 38grader fixarinte jag. Har köpt några taksteg som jag sätter ut temporärt och det funkar mycket bra.
1 svar · 6,6k läst
S
sblixten: [citat] Exakt hur det ser ut och hur man löser det är svårt att se på bilderna och går dessutom att göra på olika sätt, men jag skulle tro att det bara är plåtbiten över nock som behöver åtgärdas och inte själva vindskivorna. Rent funktionsmässigt är det att vatten inte skall ta sig in samt att det inte blåser bort vid storm. Sen det estetiska får ni själva värdera....titta
14 svar · 6,4k läst
·
D
Digitalanatomy: Tack för alla svar. Taket verkar vara mindre skadat än det ser ut. Återkommer med vilka råd jag tog till mig och hur jag gjorde.
19 svar · 5,4k läst
·
J
john_l: Hej, jag går eventuellt i tankarna att lägga om taket på mitt fritidshus. Det är idag Icopal Decra plåttak men detta har legat där sedan (antagligen) 60-70-tal och beläggningen börjar släppa. Min tanke är att lägga om taket men med papp istället, det skulle se snyggare ut och att lägga ny Icopal Decra är inte ekonomiskt försvarbart. Nu till knäckfrågan. På en tillbyggnad som vi
0 svar · 3,0k läst
I
ivarssonivar: Kan man undvika och bygga på det visset så gör man det blir bara problem men visst finns den några lösningar.
2 svar · 5,5k läst
·
K
Kallebo: Den verkar vara likvärdig med Matakis. Det är långtidshålbarheten jag har misstankar om. Jag kommer att spika den med dold infästning. Har bra erfarenhet av Matakis YEP från självtäck tre men då år den ju 2500..
2 svar · 4,8k läst
G
GustavB: Fallhöjden blir utan hängrännor högre = mer stänk. Därför hängrännornas fall går in mot taket. Alternativ 2 verkar krångligt och skulle nog inte se särskilt bra ut estetiskt.
1 svar · 2,5k läst
M
Marcussjogren: Nu är det säkert en annan typ av sikaflex som rekommenderas ovan, men den sikaflexen som jag använde till båten tyckte jag krympte väldigt mycket när den torkade och därför skapade glipor ibland.
7 svar · 1,9k läst
F
Fredrik Å: Hej Imorse var det blött på köksgolvet. Källan till läckaget är hittad och det är i ena frånluftshuven. Huven är i koppar och läckan är i skarven mellan fläkten och huven.Tur att det forfarande regnar så det gick att se vart det droppade. Fläkten är eftermonterad i huven och jag gissar att man helt enkelt klippt upp ett hål i taket på huven och satt dit fläkten och nu har väl
0 svar · 1,2k läst
Larsa
Larsa: Nocken och vattbrädorna skall väck. Nu ser det riktigt bra ut med pappen, bara hoppas tegel och plåtarbeten blir bra.
7 svar · 2,0k läst
·
thomas33
thomas33: Kolla på någon byggåtervinning. Ofta finns där Zandapannor som folk har lämnat, när de byter tak.
4 svar · 6,8k läst
·
R
rsa: Jag har fått påpekat att om man gör en för smal vinkelränna finns risken, vid mycket regn, att vattnet åker in under pannorna på "andra sidan" vinkelrännan. I så fall måste man säkerställa att det är helt tätt under de kapade pannorna och vinkelrännans övre kant. Det är även större risk för att löv och annat fastnar i en smal vinkelränna. AMA säger minst 300mm mellan
5 svar · 6,4k läst
S
spamb: kommer att sätta upp snörasskydd på huset innan vinter och jämförde lite priset, kollade lite hos byggbutiker (Bauhaus, hornbach,beijer mfl) och jämförde priset, bästa pris var 12000 kr för benders och dyrast var 24000 kr det är till betong tak och ska skruvas i råspont behöver 12 m per sida alltså 24 meter. sedan kom en kompis och sa att han köpte sina snörasskydd på Bevego för
0 svar · 2,2k läst
J
Jotsat: Ta bort
0 svar · 852 läst
J
0 svar · 852 läst
MathiasS
MathiasS: Absolut täta vindsluckan. Även om du inte har plast i taket och får en långsam fuktvandring upp (som i många gamla hus) så är det aldrig rätt att släppa upp mycket varm och fuktig luft på vinden.
1 svar · 2,0k läst
·
M
Miem: Ja, tyvärr tycker jag det verkar som att det är en genomgående trend hos de flesta snickare, att de slarvar sig i genom alla jobb.. Vi har hittills inget positivt alls att säga om de vi anlitat & då har de ändå haft goda referenser..
21 svar · 3,9k läst
mexitegel
mexitegel: [citat] Ja, det är lätt att lura sig på internetpriserna :).
9 svar · 2,5k läst
·
T
TheGame: Du ska lägga så plåten är över toppen på sista takpannan annars rinner vatten under och ruttnar upp brädorna.
2 svar · 19,8k läst
·
G
grubbleur: Jag har en liknande situation i ett höloft som jag ska isolera till hösten. Jag tänkte förstärka takstolarna med nya reglar på båda sidorna. Husbocken är i mitt fall professionellt sanerad, men jag tänkte ändå behandla nya virket med boracol för att vara på den säkra sidan.
1 svar · 5,0k läst
C
camaro1969: dom syns ju ändå typ :) kolla gärna min frågeställning på dagens inlägg MathiasS... detta var ju en rätt gammal tråd.. handlar om vindskivor, och jag har trubbel :) https://www.byggahus.se/forum/tak-vind/277880-maste-vindskiveplaten-ligga-rakt.html
6 svar · 18,3k läst
C
camaro1969: tack för svar, vindskiveplåtarna jag köpte var nog helt släta på ovansidan, dvs de går nog inte ner i en dal, är det viktigt att de slutar i en dal? då försöker jag "räta upp" så mkt som möjligt med de plankorna som sitter under, och tar resten med vindskivan. men jag tycker det känns som springorna i de underliggande plankorna syns betydligt mer om mellanrummet varierar, än svarta
3 svar · 5,7k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Bra fråga om takstolarna. De längs med taket är ju själva takstolen, skulle jag säga. De som går "i golvet" är ju bärlinorna. Din takstolar verka vara av modellen "Ramverkstaksstolar" - så ramverk är väl det som ligger närmast tillhand för de reglar som går mellan bärlinornar och takstolen... :) Arbetsgången ser vä i stort bra ut - tänkt på hur du isolerar (luftspalt, typ av
1 svar · 4,0k läst
·
M
Micro: En multimaskin typ (Fein) borde väl fungera bra för detta jobbet.
2 svar · 9,3k läst
I
ivarssonivar: Nej du ska inte ta bort den genomskinlig skyddsplast den ska sitta kvar.
1 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.