3 909 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Vad göra med öppning till oanvända ventilationskanaler i murstocken?
I vårt 40-talshus var det tidigare ventilationen med självdrag, bl a genom några väggventiler i sov- och matrum där luften leddes upp genom eternitrör bort till murstocken och upp genom separata kanaler.
Jag tog i helgen bort två sådana rör på vinden då de inte längre används. Kvar blev ingångshålen i murstocken. Kanalerna i murstocken tar slut där, de är alltså inte djupare än så, så hålen ligger precis i botten av kanalerna.
Vad gör jag nu med hålen och kanalerna?
* Lämnar allt öppet? Känns sådär, borde väl finnas en liten risk att regnvatten kan leta sig in? Öppningarna ligger förvisso under skorstenshuv, men längst ut mot ena sidan...
* Murar igen hålen? Känns sådär, vart ska eventuellt regnvatten ta vägen då?
* Täppa igen upptill så att det inte regnar in? Är inne på detta spår...
* Göra något annat jag inte tänkt på...?
Tack!
Jag tog i helgen bort två sådana rör på vinden då de inte längre används. Kvar blev ingångshålen i murstocken. Kanalerna i murstocken tar slut där, de är alltså inte djupare än så, så hålen ligger precis i botten av kanalerna.
Vad gör jag nu med hålen och kanalerna?
* Lämnar allt öppet? Känns sådär, borde väl finnas en liten risk att regnvatten kan leta sig in? Öppningarna ligger förvisso under skorstenshuv, men längst ut mot ena sidan...
* Murar igen hålen? Känns sådär, vart ska eventuellt regnvatten ta vägen då?
* Täppa igen upptill så att det inte regnar in? Är inne på detta spår...
* Göra något annat jag inte tänkt på...?
Tack!
Mura igen hålet. Du har ju skorstenshuv och murad skorsten suger åt sig det vatten som eventuellt skulle komma ned i ventilöppningen. Att lämna det öppet på vinden är inte bra, då det blir en öppning för fåglar, fladdermöss och annat som får för sig att skorstenen är en fin passage till vinden.
Att hindra fåglar mm kan man göra utan att hindra luftventilationen genom t.ex galler eller nätthomas33 skrev:
Ja, öppen takfoten är för inluft. För att få ut luften också (= ventilation) så bör utlufts-ventilen sitta högre än takfoten.thomas33 skrev:
Det är inget fel att ha gavelventiler men det framgår inte att det fanns sådana på vinden och det ena utesluter inte det andra,
Huset har L-form med tre gavelventiler. Jag antar att det kommer in tillräckligt med luft via takfoten, för vinden mår bra vad jag kan se. Så jag tror inte att öppningarna i murstocken behövs för ökad ventilation.
Jag lutar mot att sätta någon vinklad plåt nära öppningarna under skorstenshuven för att hinda att slagregn når dem, samt ett insektsnät. Sedan lämnar jag hålen på vinden öppna. Om det på något sätt bidrar till ventilationen är det ett plus.
Jag lutar mot att sätta någon vinklad plåt nära öppningarna under skorstenshuven för att hinda att slagregn når dem, samt ett insektsnät. Sedan lämnar jag hålen på vinden öppna. Om det på något sätt bidrar till ventilationen är det ett plus.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden