Har en carport som idag låter vattnet från hängrännorna spruta ut på parkeringen. Längre bort på samma vägg går vattnet från garaget ner och vidare till dagvattenbrunnen.
Min fråga är kan jag låta hängrännorna luta in mot mitten och låta båda rännorna mötas i stuprännan på mitten?
Min fråga är kan jag låta hängrännorna luta in mot mitten och låta båda rännorna mötas i stuprännan på mitten?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, det går alldeles utmärkt att göra så.
Och det görs nog ofta, kanske främst på mindre byggnader som garage och förråd.
På mina stall och garage, båda nio meter långa, har vi dock satt stuprören i ena ändan.
Det är alltså ca 10 meter långa hängrännor, med stuprör i ena ändan bara.
Och det görs nog ofta, kanske främst på mindre byggnader som garage och förråd.
På mina stall och garage, båda nio meter långa, har vi dock satt stuprören i ena ändan.
Det är alltså ca 10 meter långa hängrännor, med stuprör i ena ändan bara.
Tack för detta. Blir betydligt bättre än att låta vattnet spruta ut över parkeringen.KnockOnWood skrev:
Ville bara vara säker på att jag inte missat någon självklar naturlag här!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Produkter som diskuteras: "stenkistan"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, du skall väl leda vattnet ut mot skogsbrynet till en stenkista eller ett dike kan jag tänka mig.
Och då passar väl stupröret mitt emellan carport och garage bra.
Det är så klart lite meck att bocka till hängrännekrokarna, men det klarar du eller en plåtslagare.
Vart går förresten takvattnet nu, det från det närmaste och det bortre stupröret på bilden?
Och då passar väl stupröret mitt emellan carport och garage bra.
Det är så klart lite meck att bocka till hängrännekrokarna, men det klarar du eller en plåtslagare.
Vart går förresten takvattnet nu, det från det närmaste och det bortre stupröret på bilden?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden