Jag håller på att montera underlagspapp med pappspik. Men pappen börjar glida nedåt innan jag hinner börja spika. Finns det något bra knep att få pappen att ligga kvar när jag rullat ut den. Jag provade att sätta en pappspik i mitten men då blev det bökigt att sträcka ut pappen så att det inte blev några veck. Hur fixerar jag pappen bäst innan jag börjar spika?

Vidare har några pappspikar hamnat precis i skarven mellan två brädor (25 mm råspont). Jag tänkte spika några extra pappspikar någon cm högre för att inte spika i skarven. Men hur gör jag bäst med pappspikarna som hamnat precis i skarven mellan två brädor? De sitter ganska löst. Är det bäst att ta bort dem eller kan de sitta kvar? Underlagspappen har klisterkant.

S
rulla ut mindre mängd eller var flera

var två och använd stifthacka/stiftpistol. Idag anväder man sällan pappspik. Om det inte gäller riktigt grov undelagspapp.
Om du inte har tillgång till att vara två, snörslå raderna och rulla ut en takstolsbredd, ca 120cm, stifta, rulla 120, stifta osv osv osv. Då blir raden rak, även om det är bökigt.

Att sätta papp själv är ett helsike, men att göra det själv med pappsik är ren jävulskap, så skaffa stifhacka eller stiftpistol om du är själv.
mvh Snickare.

Det känns som det är risk att pappen hamnar snett i slutänden om man bara spikar en kort bit åt gången. Men det kanske går bra om man snörslår. Annars funderade jag på om det finns något medel att lägga på taket som ökar friktionen som gör att pappen inte glider ner.

man snörslår, inget annat, om det är längre sträcka än att du orkar spänna den själv för hand om man är två. =)

ItWasntMe skrev:
Att sätta papp själv är ett helsike, men att göra det själv med pappsik är ren jävulskap, så skaffa stifhacka eller stiftpistol om du är själv.
mvh Snickare.
Var kan man köpa stifthacka/stiftpistol? Finns det någon budgetvariant att köpa eller är det bäst att hyra?

onödigt som sagt.
Vi kör alltid med dessa varianter på jobbet. 8mm klammer räcker bra. Många glömmer att det det sen hamnar både ströläkt och bärläkt över det hela sen. Stifta sicksack om 10cm mellanrumm.

http://www.jula.se/catalog/verktyg-...-spikpistoler/hafthammare/hafthammare-154002/

http://www.jula.se/catalog/verktyg-...pistoler/haft-spikpistoler/haftpistol-154061/

Hammaren gör det extremt smidigt att köra själv. (eller två, går fort som fan)
Vill du kosta på dig så köper du rapids stifthammare, men då kostar dem runt 1000-1300kr om du köper derastop of the line. Dock totalt onödigt för en hemmafixare som lagar och grejjar åt sig själv. Om man nu inte vill ha det absolutbästa bara för att man mår bra av det. Resultatet blir ändå det samma. Ett stift genom en papp i ett trä. :P Skildnaden är att de dyra stifthackorna har mjukt rundad kant i fram, som gör att du kan slå hårdare och fortare utan att det blir märken i pappen. De billigare har raktare kant så man måste slå lite mer varsamt. Dock inte ngt problem eftersom du inte jobbar mot ackord hemma. :P

Redigerat:
Vad tror ni om den våd som jag spikat med pappspik där några spikar hamnat precis i skarven mellan råspontbrädorna. Törs jag lämna dem eller kommer spikarna riskera att skada överlappande våd över tid eftersom spikarna sitter ganska löst? Eller är det bättre att ta bort de spikarna och sätta dit asfaltklister eller asfaltmassa?

svårt o säga när man inte ser hur det ser ut och hur löst de sitter.
vanligtvis är det inte ngt problem om pappen är av god kvalitet.
Våden är väl redan överlimmad?

Annars är det bara att ta bort nubben och klistra extra över hålet sen stifta om. =)

S
ItWasntMe skrev:
var två och använd stifthacka/stiftpistol. Idag anväder man sällan pappspik. Om det inte gäller riktigt grov undelagspapp.
Om du inte har tillgång till att vara två, snörslå raderna och rulla ut en takstolsbredd, ca 120cm, stifta, rulla 120, stifta osv osv osv. Då blir raden rak, även om det är bökigt.

mvh Snickare.

sift å fästa med kanske men sen pappspikpistol

nej du behöver inte spika. Det gör man endast om man har riktigt grov underlagsduk.
Det är inte spiken eller stiften som håller pappen på plats utan der är ströläkten som gör det.
Stiften har du bara för att få pappen att ligga kvar tills det skett.
Så sitt lugn i båten och stifta. Räcker bra så.

Redigerat:
ItWasntMe skrev:
Det fungerade bra att rulla ut en liten bit underlagspapp i taget. Jag trodde att bortre slutänden skulle hamna snett men det gick bra och tyngden på rullen ökade friktionen så att pappen inte gled ner. Tack för tipset.

• Gilla
ItWasntMe
  • Laddar…
så trevligt att höra =). Glad att det hjälpte.
Vad blev det i slutändan. Spik,Stiftpistol eller Stifthammare ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.