Blåsvart takpannor, trälist, husfasad, arkitektonisk detalj, lutande tak, skydd mot väder, byggnadskomponent.

Som ni ser är det en glipa mellan vindskivor och pannor.
Är enda lösningen bred vindskiveplåt där och så smal plåt på andra sidan?
Inte estetiskt.
Finns det annan lösning så plåten kan vara i samma storlek på båda sidor?

Sätt bred plåt på sidorna, voila!

Men plåten sätts väl där takpannan går ner. Isf går det inte utan blir ojämnt

Det nästan ut som att du skulle kunna få in en halvpanna på vänstra sidan. I så fal bör det ju inte vara något problem. Annars håller jag med Immobil om att sätta en lika bred plåt på båda sidor. Du behöver ju inte låta plåten på höger sida sluta i den första panndalen utan kan ju sträcka ut den till den andra så blir det symmetriskt.

2 breda. Hamnar den högra på toppen så rinner ju vattnet ner i dalen på dem pannorna ändå. Man behöver inte uppfinna hjulet 2 ggr 😉

Janus82 skrev:
Det nästan ut som att du skulle kunna få in en halvpanna på vänstra sidan. I så fal bör det ju inte vara något problem. Annars håller jag med Immobil om att sätta en lika bred plåt på båda sidor. Du behöver ju inte låta plåten på höger sida sluta i den första panndalen utan kan ju sträcka ut den till den andra så blir det symmetriskt.
Jag trodde den var tvungen att sitta där pannan går ner,panndalen som du säger det heter. Så tack för tips.

shomakie skrev:
2 breda. Hamnar den högra på toppen så rinner ju vattnet ner i dalen på dem pannorna ändå. Man behöver inte uppfinna hjulet 2 ggr 😉
Det är ju helt sant,trodde inte man gjorde så bara. Tack för tipset.

Nallis skrev:
Det är ju helt sant,trodde inte man gjorde så bara. Tack för tipset.

Man lär sig nå nytt varje dag 😊 Lycka till nu 👍

Vet inte om jag bara är gammalmodig, men borde det inte synas lite underlagspapp, under pannorna?

hempularen skrev:
Vet inte om jag bara är gammalmodig, men borde det inte synas lite underlagspapp, under pannorna?
Jo de har du rätt i. Har TS glömt lägga det?

Där är duk under.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.