V
vanpire: Essve har en konstruktionsskruv som ska hålla lika bra som balkskor: http://essve.se/et-t/
1 svar · 3,2k läst
·
T
TheGame: Hej. Jag gjorde allt jobb själv med takbytet. Deponering är gratis i min kommun så inga extra kostnader för det. Gick på ca 110 000 för hela kalaset. Hade jag lejt bort hade det sprungit iväg mot 300 000kr, fast då hörde jag bara med en byggfirma och en saneringsfirma men blev väldigt avskräckt att anlita nån pga dom prisnivåerna ;)
3 svar · 3,8k läst
K
kimmo_thn: Tack för hjälpen.. Kanske var därför jag fick några extra kartonger med ankarspik:) Gunnebo om jag inte minns fel.. Ska maila snickarna och efterlysa en hammare:)
7 svar · 2,4k läst
·
T
tmpolice: [citat] Jag bor i Bergslagen och har begärt offerter på byte av betongpannor, läkt, duk, vindskivor, fotplåt, plåt till vindskivor, stuprör, hängrännor, krokar, osv ungefär enligt det du skrivit. Däremot så är råsponten fin så ny duk läggs ovanpå den gamla. Kostnad för material har legat kring 50-60kkr (taket är utformat som ditt) ca 235m^2. Offerterna har varit mellan 200-250
3 svar · 5,7k läst
Ymer
Ymer: Tack för svaret. Det är ett magnifikt projekt du har genomfört, jag bläddrade igenom hela tråden. Men jag tror jag håller mig till 22 alt 27 graders lutning. Jag hoppas att någon till kan bidra med bilder!
2 svar · 2,4k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: gå in på t.ex. http://www.plastmo.se/produkter/takr%C3%A4nnor/plast-takr%C3%A4nnor/svart/takr%C3%A4nnor.aspx och kolla ritningen, som finns för varje sort där. Mät upp dagens hängränna och jämför. Det tror jag är lättaste sättet. Jag har själv plastrännor från 1978 och har köpt till någon skarv och stuprörsutkastare av fabrikat Plastmo, som passat.
3 svar · 3,4k läst
M
Marcussjogren: Framförallt är det översikt av pannor så att dem inte är trasiga eller har hamnat ur sitt läge samt mossbekämpning som gäller. Tegelpannor är ju betydligt lättare än betongpannor och kan därför hamna fel när det blåser riktigt olyckligt.
1 svar · 1,4k läst
K
Kallebo: Jag hade bara problem med att jag ville ha kappan obruten över nocken.. det löste sig genom att jag kapade trekantslist och regel (jag körde 28x70) i överkant så att man kunde sträcka den runt. Annars är det inget svårt att dra en kappa runt. Jag gjorde så att jag kapade en rulle i till tre och satte den kring listen och drygt 20 cm ut på taket. Limmade med tre strängar (två där den
10 svar · 14,9k läst
·
K
SBH: [citat] då gör du som dom sagt. å blir det fel så. är det dom själva att skylla
3 svar · 5,3k läst
·
V
VillaAnna: Polyuretan och liknande isolering har säkert både bra o dåliga egenskaper. En som man inte tänker på är att dessa är riktigt dåliga på att ljudisolera. Sprutade sådant i sommarstugan (väggarna) och det var som en högtalarlåda 😳 Va däremot ruskigt nöjd med hur bra det isolerade 👍🏻
4 svar · 3,0k läst
·
S
SueCia: [citat] Gud vad konstigt att dom inte vill pulsa genom snön med sin utrustning. Framkörningsavgiften är knappast bara till för tt täcka bränslekostnad...
25 svar · 32,8k läst
anders07
anders07: Är det varmt och soligt ute kan det vara klibbigt länge... Vid mycket varmt väder kan det mjukna igen men då ska det inte bli klibbigt på nytt förstås...
4 svar · 7,6k läst
Jonatan79
Jonatan79: Om dom är små är det inga problem att lägga på nytt, förenklar utan och mest en skönhetssak. Om dom är stora kan vatten bli stående i nån svacka, det bör undvikas.
3 svar · 3,4k läst
F
Finndjävel: 22mm råspont har väl aldrig funnits det är ju en sågdimension? 20 och 23 är standard på råspont i Finland, 17 tror jag inte man får tag på överhuvudtaget.
7 svar · 11,3k läst
K
Kristian Andersson: ....tack för svar...jo ser att plannja visar på minst 8 graders lutning. känns ändå som att plåttaket sätter fart på vattnet på den glatta ytan...just nu ligger där ett papptak helt platt med div. bucklor i, som samlar pölar och det läcker absolut inte...känns som att plåt med svag lutning skulle vara ett fall framåt..
2 svar · 1,6k läst
S
sinuslinus: Skalmur som det ser ut som du har är det inte bra att fästa bärande delar i. Du behöver föra ner lasterna till något som står på marken. Men vill du ha avrinningen framåt/bakåt? Känns lättare om du gör ett pulpettak med lutning åt ett håll. Har du snörasskydd på de två andra taken?
2 svar · 2,3k läst
·
Fjojtmehmet
Fjojtmehmet: Det ser nästan ut som man fogat med silikon sen målat och smetat ett flertal lager för att övermåla fogen
4 svar · 1,5k läst
·
T
term: [citat] Är det enstaka platser räcker det med att den ligger på en takstol, men det blir mycket lättare om den ligger på ett helt fack.
1 svar · 1,4k läst
Jonatan79
Jonatan79: Jag tror dom du, ta den som inte är gjord för lägsta lutningen så blir det dugligt. Jag köpte den för låg lutning till carportens tak, dyr men bra.
23 svar · 7,9k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Hehe, ja så enkelt kan det ju naturligtvis vara. :)
8 svar · 2,1k läst
pelpet
pelpet: Det är väl ungefär samma lösning som jag tänker mig, dvs förstärkning av befintlig takstol.
3 svar · 5,6k läst
·
K
Kallebo: Hej Någon som har ett program för att räkna ut gervinkeln där två tak möter varandra i 90 graders vinkel? Båda taken har lutning 38 grader och jag kan ställa vinkel på sågen i både x och y-led
0 svar · 1,5k läst
M
Marcussjogren: [citat] Vatten och syre på plåt/stål funkar ju aldrig, så det rostar ju oavsett. Möjligtvis något snabbare med direktkontakt med koppar.
16 svar · 11,3k läst
Larsa
Larsa: Nu är nockbanden borta och pannorna fästa med "clips", slutet gott allting gott. Var några resor med detta takbyte, men firman åtgärdade alla mina synpunkter utan invändningar. Samtidigt tänker man "skall man behöva göra allt själv för att det skall bli bra?"... Var det första större jobbet jag lejt ut då jag insåg att det inte var realistiskt att göra kvällar och helger.
8 svar · 7,0k läst
·
J
JOW: Jag tyckte det såg ut som att en hel råspontslucka låg fel i sidled, men jag såg nog fel... Men har aldrig sett en råspontslucka som är skarvad internt. Samt att det ser inte ut att vara ändspont på skarven som blottats.
18 svar · 7,9k läst
·
M
MagHam: Det där fenomenet kan man ofta se om alla takstolar utom några vilar på en hjärtvägg.
20 svar · 7,2k läst
·
T
thomasx: Filten begränsar värmeflödet upp till övervåningen, så det blir lite svalare där. Dvs inte lika varmt. Värmen stiger ju, så på sommaren kan det bli duktigt varmt där uppe helt utan element ändå. När isoleringen sedan är klar blir det ännu varmare, eller mindre svalt på hösten. Men säkerligen tillräckligt varmt ändå. Vi fick väl som kallast runt 14 grader på övervåningen
3 svar · 2,0k läst
O
Olsson5924: Hej Undrar om någon lagt Benders mellangrå takpanna. Ifall ni är nöjda och kanske t om kan bidra med en liten bild. Söker på nätet och hittar bara deras ljusgrå färg. Är inte den mellangrå fin??:eek: Hade tänkt ha en grå ytterdörr till och vitt hus. Tack på förhand!
0 svar · 2,6k läst
A
Andreas Ludde Lundell: Hej är det något som har erfarenhet av dessa? Vilken storlek påhåll ska man ha? I monteringsanvisningen som jag hittade på internet står det 100 mm hål men då är dosan totalmått 45x180 mm men på den jag fick står det på själva produkter 138 mm hål, och den är totalmåttet 45x220, fick ingen monteringsanvisning med i leveransen. //Andreas
0 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.