S
snowjim: Tydligen är det inga konstigheter, man kan dock skippa underpapp till den lilla stugan.
1 svar · 7,4k läst
F
Finndjävel: Lägg på en keps så slipper du se fågelskit på taket.
12 svar · 10,1k läst
·
G
GustavB: Det är väl snarare så att arbetskostnaden för att hantera det gamla teglet överstiger priset för nya pannor om man använder sig av hantverkare. Gör man arbetet själv lönar det sig säkert att behålla pannorna.
3 svar · 4,0k läst
fremax
fremax: Ser hemmasnickrat ut men är nog inte det. Be plåtis att fixa likadana Med vänlig hälsning, fremax
1 svar · 1,4k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Har du frågat grannen om det fanns någon anledning att lågga på andra ledden? Om det är samma bärighet och stabilitet som att lägga som vanligt lär det inte vara sv betydelse rent hållbarhetsmässigt. Dock måst det alltid finnas fotplåt för att skydda nedersta biten, gärna takpapp hela vägen ner också.
1 svar · 6,3k läst
P
pappatilltvå: Så! Då var takbytet klart. Totalt tog det 4 dagar att riva ner till takstol, sponta, pappa, läkta och lägga plåt+detaljer. Spiken sätt rejält då det var lååång klockspik. Eftersom den var spikad i topparna blev det vinnande konceptet att sätta lååånga(1m) kofoten mot spiken och sedan sparka till med stålhättan. Därefter vrida 90 grader och dra ur fanskapet med nästa topp som
7 svar · 14,3k läst
D09
D09: [citat] [bild] [bild] Welands om jag inte minns fel Edit Vem fan har trampat på plåten 😳😳😳
9 svar · 11,5k läst
·
P
pappaM: Är det riktigt tegel röstar jag på att behålla pannorna. (Bra för miljö och plånbok.) Om det är betong kan man troligen lika gärna byta dem. Du kan spara mycket pengar på att ta ner pannorna själv om taket inte är för högt. (Viktigt att du har/kan få tag på reservpannor förstås.) Hantverkarna vill förstås sälja på dig nytt, för de tjänar ju pengar även på materialet...
1 svar · 2,8k läst
C
cazz: ska nog testa för kommer inte på något annat. Bifogar en bild hur det kommer se ut
1 svar · 2,0k läst
·
P
Pagno: Låter rimligt om det är för ett helt färdigt, godkänt tak. Från 700:-/kvm - 1200:-/kvm kan man räkna med, helt beroende på ytskikt och med eller utan byte av underlag samt plåtarbeten. Så runt 70 000:- för ett "enklare" byte av ytskikt samt läkt och visst byte av undertak/100kvm till 120 000/100kvm räknas som normala priser. Mvh P-A
22 svar · 9,6k läst
·
I
ivarssonivar: Råponts som under tak är ju det bästa man kan ha andra typ som board och duk är billigare lösningar som funkar okej.
2 svar · 1,8k läst
F
freak: skulle man kunna bulta invändiga reglar 45x220 som man skruvar 45x220 i med vinklar över spännvidden, där man lägger en kilsågad variant över hela rasket ? [bild]
6 svar · 3,3k läst
·
F
falkn: Du kan plasta då, men det blir inte optimalt. Du får ju plasta varje fack för sig. Fäst mot insidan av bjälkarna med någon mjukfog också. Bättre än att göra inget i alla fall. Tidigare var vinden varmare då det var mindre isolering samt att man troligtvis eldade i en murstock. Ett annat alternativ är ju att göra om taket till ett varmt tak d.v.s. Isolera yttertaket istället. Ska du
9 svar · 2,4k läst
·
Snailman
Snailman: Tror jag fick utkört ett paket med 3m råspont (ändspontat) när jag kommit ner ett par lager i paketet, så fick de komma och hämta det och komma med ett med längre brädor. Var tämligen värdelöst att använda korta brädor. på gavlarna ska ju brädorna sticka ut en bit och helst inte generalskarv på hela takstolen, och ändspontat innebär en skarv och två hela brädor så den
8 svar · 4,9k läst
N
nets: Ok, tack!!! Det var den jag hade i min första post längst upp. Hittade sedan denna informationen... http://www.feelingwood.se/byggteknik/diffopp_utak2.htm som säger: "Eftersom insidan av konstruktionen i tak , ångspärr/ångbroms, ska helst vara 10 ggr tätare än takbeläggningen, kan man inte ha en härdad oljemasonite som luftspaltskiva." Eftersom jag kör på träull, blir det inte plast
9 svar · 8,5k läst
·
B
Bopeak: En takfirma hjälpte oss att lägga om ett nytt papptak på garaget ovanför det befintliga takpappen för några veckor sedan. Efter första regnet ser jag att det bildas små vattenpölar nära början av fotplåten (se bild), har haft detta innan de fixade till. Men bör det inte ha fixat till med nytt tak? Är detta något att oroa sig för? Märkte att det även finns luftbubblor lite
0 svar · 2,6k läst
I
Izvek: Har nu lagt en 100 kvm nästan. Och det ser rätt bra ut. Bara genom att följa snöret. Så hoppas det forsätter så. 200 kvar ;)
4 svar · 3,8k läst
O
odolf: [citat] Ingen??
1 svar · 1,2k läst
W
WarHawk: Blev till slut 56 000 för trebolit.
16 svar · 11,1k läst
G
grubbleur: Kan tillägga att ladan har stått i runt femtio år, så bevisligen fungerar konstruktionen. Min riktiga fråga är egentligen om det kan vara någon risk förenat med att höja hanbjälken. Takstolarnas dimension är ca 150x100mm. Dessa har dock husbocken gnagt på (gammalt angrepp, sanerat), så jag tänkte förstärka med 45x170 på varje sida.
1 svar · 4,4k läst
·
anders07
anders07: Kliv inte på råsponten mellan takstolarna, då åker du genom innertaket...
5 svar · 5,2k läst
I
ivarssonivar: Nej du kan inte lägga glasfiberarmerade plasten på råspont!! Men du kan använda den nya typen av papp som är väldigt bra. En av många tillverkare: http://www.icopal.se/Produktsortiment/branta/underlagsprodukter/Fasta%20underlag%20av%20tra.aspx?gclid=Cj0KEQjw9tW5BRDk29KDnqWu4fMBEiQAKj7sp0MS-kSvNuVaJwkTWFjopwNVeY6W5mMhn57pC_1J-kQaAh118P8HAQ
1 svar · 2,5k läst
I
ivarssonivar: Går det så är det bra att ha en ränna som tar vatten från det andra taket. Men går det inte plats få får man strunta i det men sliter mer på pappen att släppa ut allt på den.
3 svar · 3,7k läst
D
dunken: Hej! Ska tillläggsisolera vinden , har redan "dansgolv" där uppe men behöver ha upp en ny landgång där Min tanke är att köra med råspont 20x95 typ 5 i rad lite över 55 cm att gå på Samt hittade jag lite 45x45 som är över ifrån ett altanbygge för 4 år sedan som legat inne sedan dess Vågar man lägga impre virke ? Tanken är typ så här Råspont 20x95 ------------------- 45x45 I I
0 svar · 2,9k läst
B
busgraab: Hejsan Roli, jag har bestämt mig för att lägga Betongpannor istället, så problemet är "löst" :) jag tackar för all input iaf! MVH Henke
10 svar · 5,9k läst
prototypen
prototypen: Snygga till kanterna och sätt dit en skarv. Protte
3 svar · 1,6k läst
·
A
Andreas Hermansson: Boracol sägs vara grymt bra och används flitigt bland byggare, dock fanns det vissa nackdelar med den, minns dock inte vilka. Däremot har jag haft en hel del bekymmer med mögel som upptäckts vid renovering, i dessa fall körde jag på Japes mögelfri som rekommenderas av många, var jättelätt att applicera och dessutom kontrollera med hjälp av UV lampa, körde detta vid samtliga
9 svar · 92,2k läst
T
Takmontoren: Ja du kan lägga ytpappen direkt på råsponten, men se till så att det inte kan komma någon fukt på träet undertiden, lite därav man använder underlagspapp också. Jag har aldrig använt självtäck 3, men funkar säkert bra till detta du ska göra. Skillnaden ät nog hållbarheten i längden, limmet håller inte lika bra som svetsat, men det håller gott för det du ska göra. Annars får
4 svar · 10,1k läst
R
rsa: Hej! Jag har samma fråga. Många färdiga plåtar har 200mm har jag sett. Jag skulle dock vilja gå ner till 150mm. Någon som har någon synpunkt?
2 svar · 7,2k läst
S
sinuslinus: Gör om plåten istället. Lätt att det sätter igen av bös när ströläkten är så klen.
15 svar · 15,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.