Tak & Vind
Liteavvarje: Det blir nog att bita i äpplet , finns ingen nödlösning
ivarssonivar: [citat] De är ju en annan länk än din första men jag hade lagt papp.
justusandersson: Som jag tolkar bilderna så är h1 det sammanlagda måttet i höjdled av underram och överram mätt i liv med upplagen. Varför det skulle vara intressant förstår jag däremot inte. Måttet bestäms ju primärt av måtten på över- respektive underram samt taklutningen. Det enklaste är väl att ringa och fråga.
s_o_n_y: Nu har jag fått fast allt ! Det vart häftad nylontråd, sen trädde jag upp isoleringen. Sen häfta jag upp plasten :) Tack för tips !
Fundersam99: Spännande, hur mycket kostar det och vilken storlek är dom?
justusandersson: Jag vet inte varför det kallas för Kina vipp. Faktum är att det var ganska vanligt förr även i Sverige, framför allt i Skåne och Blekinge i samband med murade byggnader. Takstolarnas högben landade på murverket och sedan satte man på en liten bjälke som skapade taksprånget. Jag kan inte se något skäl till att göra takfotsbrädan större för det.
leby: Nja, det finns 3 versioner av Trend, A, C och D. (Var B tog vägen vet ingen)... Version D har lock, A & C har det inte. Version A har rak kant medan C & D har omvik
Stefan N: Mycket fint tak även om priset svider lite kanske så vet du att det kommer se fint ut lång tid framöver.
clask: [citat] Som på bilden dock. Den undre plankan har ju dräneringsspår urfrästa vid överlappningen
huggan: Det bästa är en svetsad gummiduk, men då måste du anlita en takläggare för den är inte lätt att få tag på som privatperson.
Rimbolasse: Jag prövade nån sorts takmassa för några år sedan, men tyckte det vad både dyrare och svårare att jobba med än att helt enkelt lägga ny papp. Tror också att takmassa kräver en del hantverkskunnande om det ska bli bra, vissa ska värmas till en viss temperatur. Mitt råd är att lägga ny papp på den gamla istället, så gjorde jag och det blev hur bra som helst. Håller 25 år till
klaskarlsson: Vad har plasten under plåten för funktion ?? Rent generellt skull jag inta satt plast på en altan - det är för stor risk att kondensen hamnar på fel sida iom att det antagligen inte är ett tillslutet och permanent uppvärmt utrymme ? Men jag skulle inte heller ha satt plast under plåten utan sett till att konstruktionen kan andas... /K
Naturliv: Det bästa är att du bygger bärläkten samtidigt som du lägger takpappen. Du lägger ut och sätter fast en eller två våder takpapp, spikar ströläkt (inte för långa, de ska rymmas på takpappen) och bärläkt på det. På det viset bygger du fotsteg att stå på när du rullar ut nästa våd. Det här fungerar i alla fall om du ska ha läkt. Är takpappen det enda som ska upp är inte
Kristina J: [citat] Tack för omtanken. Rep runt skorsten och midja ska vi ha, och vi är inte nybörjare på "farliga" uppdrag, men naturligtvis kan olyckor hända. Det är därför vi undrar om någon har tips om en bra ställning att använda på taket.
Staffans2000: Hur mycket slitage tål den tunna rav-duken egentligen. Jag har funderat på att kleta på någon takmassa på de värst nötta ställena, isåfall vilken sort? Staffan
Anonymiserad 164152: Nu är taket bytt och vi hittade en firma som la ny isolering, råspont, papp och betongpannor för 178k (!). Materialkostnad enligt faktura på ca 70k. Avsevärd skillnad från mina initiella offerter där både arbetskostnad och materialkostnad var typ dubbelt så höga... Känns som den dubbla materialkostnaden i mitt fall var rent lurendrejeri... Hela takomläggningen utförde de på 1 vecka
Bernieberg: Kanske har dragkt skruven snett? Eller för hårt så att packningen gått sönder? Är plasten hel runt hålet eller kan den ha skadats itanför packningen? En fix kanske kan vara att skruva ur och sätta en ny skruv. Om skador kanske med en större packning och planbricka.
larsbj: [citat] Ja det skulle kunna bli följden. [citat] Fukt vill alltid vandra mot den plats där det är lägre koncentration. Så om det är fuktigare inne än ute och är tillräckligt låg ute temperatur kan det bli kondens. Det rätta skulle vara att ha vindduk istället. som är diffusionsöppen.
ivarssonivar: Ne men inget å välja på om man ska ha snöraskyd på enkelfalsade tak. Så gjorde man på alla tak förr så det funkar ju men inte optimalt.
camaro1969: ja men visst, (fast det bygger lika mycket som tp20) men man SKA lägga det direkt på pappen enligt plannjas anvisning. så det var ju bra... tyckte dock att profilplåt i sundsvall var dyr, 200:- kvadraten. men då får man exakt längd på alla bitar å slipper en del spill..
daniel_se: Isover UNI 36, 195mm är det jag har över om det spelar någon roll.
tmpolice: Ja, är väl enda alternativet antar jag. Vad kan ett sånt här projekt kosta mellan tummen och pekfingret?
tmpolice: Kollade med dem och de strök även massa över hela skarven och klamringen dvs blir utan tvekan helt tätt. Oroade mig i onödan. ************************************* Fick däremot ett annat frågetecken där hustaket möter garagetaket. På grund av platt tak med gummiduk så behövdes garagetaket göras om. Det sattes takstolar för att få en lutning på 23 grader på taket. Hustaket har
larsbj: [citat] Nej dom har oftast duk/ folie eller masonit, men på äldre hus är det vanligt och oftast inget problem. Jag ser ingen anledning att byta så länge det är tätt.
Kallebo: Små hål är inte någon katastrof. Hur mycket isolering ligger där? Det finns speciell supertejp som är till för att fästa och täta vid genomföringar och mot andra material. Den tejp du använt verkar vara en som är till för att tejpa ihop olika plastark. Edit: såg att det varit så i tre år. Då kan jag meddela att det inte är någon fara och du förvärrar aldrig något genom att
mexitegel: Du kan ju sätta plåten i facken mellan skruvreglarna, så är inte plintarna ivägen
toolman77: En annan anledning till att lägga dubbelt är att du automatiskt får ett utrymme att dra elledningar