Nekad glaserat tegeltak vid bygglov

7k läst  51 svar

1. T
    Medlem Nivå 7
    blev nekad glaserat tegel tak vid bygglov då detalj planen i området säger att taken ska vara matta.

Är det någon som har svart matt glaserat tegel tak som kan dela med sig av en åsikt eller bild?

Jag är ute efter ett tak som inte ska bli skitigt så snabbt som ett tak blir med betong pannor.

Stadsfiskalen gillar
  2. H
    Medlem · Nivå 14
    Oglaserat tegel?

De vittrar inte i ytan lika snabbt som betongpannor så de borde ju hållas litet renare.

yonna gillar
  3. H
    Medlem Nivå 5
    alla tak blir skitiga

4. T
    Medlem Nivå 7
    Jo men betong pannor får en grön hinna efter bara 3 år har jag sett efter lagt det på ett antal hus.

5. R
    Medlem · Nivå 14
    Sätt en naken koppartråd över nock så slipper du alger och mössa. Finns även som speciella små bleck från Tjb.

Vi valde Benders Candor Palema.

evertb och SiggiGBG gillar
  6. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 9
    Små bleck?
    Berätta mer?

7. H
    Medlem Nivå 5
    samma med den glaserade

8. H
    Medlem Nivå 5
  9. R
    Medlem · Nivå 10
    Det där är en "reklambild" som inte lever upp till verklig funktion/resultat. Om nu detta skulle fungera, jag säger om för jag har provat en del och det fungerar dåligt. Skulle nu mossan/algerna dö av det som kommer från bandet så blir det inte helt rent på pannorna som bilden visar :thumbdown:. Utan vattnet, som skall dra med sig "ämnet", rinner i pannans lågpunkt och där kan det bli rent från mossa/alger. Men bilden visar att hela pannan blir ren vilket inte stämmer, falsk marknadsföring, vattnet hamnar inte på pannans toppunkt. Där kan algerna frodas......

Jag har lite blyplåt som tätar en "tredelad nockanslutning" och plåten "läcker" lite "gift" som inte alger och mossa gillar. Och i panndalarna nedanför denna plåt är det som om pannan var ny, ingen beväxning. Men så fort man kommer upp några centimeter från dalen där vattnet rinner så kommer algbeväxtningen mer och mer ju längre ifrån lågpunkten man kommer. Möjligen att den översta pannan, närmast plåten, är lite renare än de som ligger längre bort från plåten men inte "alla pannor" nedanför...... som reklambilden visar....

Redigerat 24 nov 09:52
  10. H
    Medlem Nivå 5
    och? jag bara förmedlar en länk. vilket innehåller nämnda sak
    det fattar väl många att det är "plåtens" gift som får bort beläggning

11. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 12
    Ja, resulttet på bilden i reklamen ser verkligen orimligt ut. Då får man väl sätta band längs toppen på alla pannrader uppifrån och ned :). Snyggt!

henke_benke gillar
  12. H
    Medlem Nivå 5
    alla företag vill ju sälja.
    finns ju dom som köper vatten på flaska. :rofl:

13. R
    Medlem · Nivå 10
    Det fattar jag också men det var inte det som jag ville förmedla.... Utan att bilden lovar mer än vad produkten verkligen kommer att "leverera". Om någon intresserad tittar på bilden och tror att det blir så "rent" om man monterar den produkt. Så kommer denna person att blir väldigt besviken, det var min mening med inlägget.....

14. R
    Medlem · Nivå 10
    Då vet man vad man får...... men inte med den produkten som du länkar till....

15. Anna_H
    Husägare · Nivå 15
    Syns rätt tydligt att bilden är photoshoppad och banden är inritade :)
    Gissar att grundbilden är "lånad" från någon som gör reklam för rengöring, sedan har de ritat in sina band med grått. Om inte annat för att taket på andra sidan nocken inte är rent nedanför bandet.

Dvs bilden visar bara principen för hur det är tänkt att fungera, inte en faktisk effekt. Dessutom måste de ju om det alls ska kunna fungera, monteras innan det bildats några beläggningar.

Appendix gillar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: