4 260 läst · 2 svar
4k läst
2 svar
Regla betongtak med glespanel
Har lite frågor angående renovering av innertak i lägenhet.
Vi har idag rent betongtak, (troligen grängat innan men det rev vi ner när vi hittade massa sprickor i taket). Har nu tänkt att återgärda detta på enklast och smidigast sätt.
Tanken är att skruva/spika glespanel 28x70 direkt emot betongen för att sedan antingen sätta gips eller huntonitskivor på glesen.
Kan man sätta gles direkt emot betongen, eller måste man sätta reglar korsliggandes? (Vill sänka taket så lite som möjligt)
Går det att använda PL400/PL600 tillsammans med skruv/spikplugg för att minska antalet borrade hål i betongen?
Vi har idag rent betongtak, (troligen grängat innan men det rev vi ner när vi hittade massa sprickor i taket). Har nu tänkt att återgärda detta på enklast och smidigast sätt.
Tanken är att skruva/spika glespanel 28x70 direkt emot betongen för att sedan antingen sätta gips eller huntonitskivor på glesen.
Kan man sätta gles direkt emot betongen, eller måste man sätta reglar korsliggandes? (Vill sänka taket så lite som möjligt)
Går det att använda PL400/PL600 tillsammans med skruv/spikplugg för att minska antalet borrade hål i betongen?
Jo finns ju en del el som går i taket. Men den går ju en bit upp i taket. Vilket sätt är bäst att fästa glesen i betongen? 6mm expanderspik behöver ju bara fästas 30mm in i betongen vad jag har läst och den ska klara 35kg/expander som jag förstår det.
Liknande trådar
-
Kan jag montera bastupanel rakt på reglarna eller behövs glespanel?
Bastu -
Stående glespanel på liggande reglar för innervägg i badrum
Byggmaterial & Byggteknik -
Ta bort stålreglar som är fastspikade i betongtak
Byggmaterial & Byggteknik -
Regla i betongtaket, rädd för elen
Tak & Vind -
Spika fast reglar i betongtak.
Byggmaterial & Byggteknik