Koppar mot mossa?

459 läst  6 svar

1. M
    Medlem Nivå 8
    Har ett tak med betongpannor mot norr där solen sällan kommer åt. Det är ganska mycket påväxt med mossa på taket.
    Håller på att rensa ur några förråd och har då hittat en hel del kopparrör. Undrar därför om det skulle vara en bra idé att lägga rör längs med hela nocken för att på så sätt motverka mossan. Skulle det fungera eller skapar jag något problem med tro?

2. B
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Fria kopparjoner är ju kända för att ta död på det mesta. Dock så är effekten ganska långsam och hindrar nog bara från nytillväxt.
    Jag skulle inte rekommendera att sätta upp koppar alls på taket av en annan anledning. Du gör nämligen ditt tak till en stor åskledare. Så om du inte jordar på rätt sätt, kan det gå illa.
    Istället skulle jag satsa på någon av firmorna som tvättar och behandlar .

Eller varför inte fälla lite träd, eller byta pannorna mot glaserade..?
    Lycka till :)

Immobil gillar
  3. M
    Medlem Nivå 8
    Det var just åskledar-scenariot jag var orolig för.

4. sir_daniel
    Självbyggare Nivå 12
    Finns ju medel som man sprutar på, använda tex högtryckstvätten med tvättank så man får lite höjd på det?

5. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 16
    På jobbet hade vi en stor blomma som hade ett kopparrör som blompinne, den levde gott och frodades ändå.

6. K
    Medlem · Nivå 6
    Jag gjorde ett test på mitt tak, krokade i rejäla kvastar av skalat mångkardelig kabel under ett antal nockpannor, efter 4? år ser jag fortfarande ingen skillnad i påväxt där kopparn finns.

roli gillar
  7. H
    Medlem Nivå 5
    ja gift som gift om det är koppar eller tvättmedel är skitsamma.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: