Hej.
Jag har tänkt dra kablar (nätverk) via vinden ner i husets innerväggar.
Vår vind är isolerat med lösull och under lösullen sitter fuktspärr och sen någon form av skiva, gissningsvis spån.
Tyvärr täcker skivan även innerväggarnas reglar vilket gör det ganska problematiskt att lokalisera dessa.

Finns det något vettigt knep man kan göra för att hitta dom? Man kan så klart mäta men det känns som att felmarginalen blir rätt hög med så stora avstånd med tanke på att reglarna inte är så tjocka och jag vill ju inte borra onödigt mkt genom spärren.

L
El-rören till strömbrytare och vägguttag är brukligt att förlägga via vindsbjälklaget .
Eftersom det är lösull uppfattar jag det som ett någotsånär nytt hus .
Det som kan vara svårt att lokalisera är om rören ligger mellan glespanelerna i taket , under ångspärren , då finns dom inte riktigt uppe bland takstolarna
Tyvärr så blir det inte bra att riva runt i lösullen , den kommer att packas ihop , kanske går att flytta med snöskyffel något
Ett tips kan vara , skaffa några svetstrådar 2 mm , eller annan metallten som räcker igenom
taket plus upp över lösullen , knacka till den i ändan så den blir platt som en skruvmejsel och vass , sätt den i en borrmaskin och borra fram och tillbaka i nederkanten av taklisten så rakt upp som möjligt , när du kommit igenom , gå upp på vinden så ser du den ,
Aha där är väggen , lycka till :)

Jag använde svetstrådar som föreslås ovan. Jag vässte dem lite i ändan och knackade genom dem inifrån precis i hörnet mellan vägg och tak rakt ovanför eluttagen.
Tejpa fast tråden mot väggen och gå upp i mellantaket så ser jag dem.
Det lilla hål som blir kvar täcker du med lite latex.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Detta lät som mkt bra tips. Verkar nästan självklart så här i efterhand :D
Det blir nog exakt så jag får göra :)!
Tack så hemskt mkt.

Om du råkar träffa en av plankorna i glespanelen så flytta tråden eller borra hål (typ 3mm räcker om du har 2mm tråd).
Jag hade masonit skivor så jag kunde knacka tråden genom utan att borra men det märker du...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.