20 916 läst ·
25 svar
21k läst
25 svar
montering av fotplåt
Några bilder till. Det som glänser på duken är inte blött. Det är limmen som användas för att fästa duken på plåten. Jag kan säga att det är nästa ingen fall på fotplåten. Har ingen så liten vattenpass men iPhonen säger 1°. Det är i alla fall fall mot rätt riktning.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 545 inlägg
Jag tycker pappen skulle klistrats någon cm till ner över bocken på plåten samt att sista raden pannor gått ytterligare någon cm mer ner över pappen. Nu verkar ju pannorna släppa vattnet på pappen, dessutom kommer solen döda pappen som sticker ut.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Den killen är fel gjord nedresta panna raden ska va som alla andra inte luta mindre.
Taket lär plana av längst ner. Och det är väl inte fel, jag har sista raden flackare på mitt mansard. Av flera skäl, bland annat estetiska.I johan ivarsson skrev:
Som någon skrev, det ska vara pappremsa under plåten och den över ska gärna gå längre ner. Det ska finnas en sista bärläkt. Och sitter inte rännan väl högt, vad händer vidsnöras?
Sitter rännan för högt? Hur menar du?T Tvapac skrev:Taket lär plana av längst ner. Och det är väl inte fel, jag har sista raden flackare på mitt mansard. Av flera skäl, bland annat estetiska.
Som någon skrev, det ska vara pappremsa under plåten och den över ska gärna gå längre ner. Det ska finnas en sista bärläkt. Och sitter inte rännan väl högt, vad händer vidsnöras?
Svårt att se på dina bilder. Men jag tycker det ser ut som att om pannorna hade gått längre ut hade de nästan gått ner i rännan, kanske är synvilla. Jag tycker det är bra med lite längre järn så eventuell snö/is som får lite fart på taket flyger ut över rännan, och inte i den.M MBygg skrev:
Men som sagt. Svårt att se på bild och de är olika från tak till tak. Men bra att få lite uppslag iaf, så kan du googla och fnula vidare.
Hej! Nu har jag fått flera tips, det är jag tacksam för. Den ena säger så, den andra så. Hur ser det ut med byggregler? Finns de så bör de gäller alla. Nu har jag inget att bevisa för takläggaren. Han säger att han gjort rätt och jag säger annat.
Jag tror att takläggaren har inte kunnat lägga bärläkt längst nere eftersom råsponten går inte hela vägen ut till kanten som det syns på min första bild. Han la enbart en takkil och på den satt han fotplåten och ovanpå den har han limmat fast slutet på takduken. Är det katastrofal fel eller ej?
Jag tror att takläggaren har inte kunnat lägga bärläkt längst nere eftersom råsponten går inte hela vägen ut till kanten som det syns på min första bild. Han la enbart en takkil och på den satt han fotplåten och ovanpå den har han limmat fast slutet på takduken. Är det katastrofal fel eller ej?
Hej!
Nu har takläggaren varit på plats igen för att åtgärda problem. För att takpannorna inte ska ligga direkt på fotplåten har han skruvat ditt råspont i längen med fotplåten. Det finns en luftspalt under råsponten. Sedan flyttades takduken upp över den nya råsponten med ett överlapp som räcker ner till fotplåten. Samma överlapp sticker sedan ut från under betongpannan och syns om man tittar på taken ifrån en stege. Vattnet rinner nu alltså från pannan ner på takduken och därifrån till fotplåten och vidare ner i hängrännan. Det funkar för tillfälle. Fassaden är inte blött längre. Det är bra.
Jag känner dock att takduken plötslig har fått en aktivt roll i avvattning av taket. Precis som någon skrev tidigare undrar jag om duken inte vittra sönder av vädret och solstrålning efter ett tag. Bör duken inte alltid vara skyddat ifrån direkt solstrålning, dvs den ska ligger under pannorna. Vittrar det sönder så kommer det snart rinner ner fasaden igen antar jag. Det kan väl inte vara en lösning.
Jag bifogar några ritningar nedan. Hoppas de är förklarande.
Som det såg ut innan gårdagen arbetet.
Som det ser ut nu. Som man ser så avslutar pannan i samma höjd med fotplåten som innan arbetet igår. Skulle takduken inte överlappar skulle vattnet har chans att rinna tillbaka under taket eftersom fotplåten är i stort sätt monterad helt plan.
Så här skulle jag gärna har haft det. Pannan går längre ut över fotplåten och täcker över den överlappande takduken. Så klart kan man inte förlänga en panna. Den borde flyttas längre ner isf.
Nu har takläggaren varit på plats igen för att åtgärda problem. För att takpannorna inte ska ligga direkt på fotplåten har han skruvat ditt råspont i längen med fotplåten. Det finns en luftspalt under råsponten. Sedan flyttades takduken upp över den nya råsponten med ett överlapp som räcker ner till fotplåten. Samma överlapp sticker sedan ut från under betongpannan och syns om man tittar på taken ifrån en stege. Vattnet rinner nu alltså från pannan ner på takduken och därifrån till fotplåten och vidare ner i hängrännan. Det funkar för tillfälle. Fassaden är inte blött längre. Det är bra.
Jag känner dock att takduken plötslig har fått en aktivt roll i avvattning av taket. Precis som någon skrev tidigare undrar jag om duken inte vittra sönder av vädret och solstrålning efter ett tag. Bör duken inte alltid vara skyddat ifrån direkt solstrålning, dvs den ska ligger under pannorna. Vittrar det sönder så kommer det snart rinner ner fasaden igen antar jag. Det kan väl inte vara en lösning.
Jag bifogar några ritningar nedan. Hoppas de är förklarande.
Som det såg ut innan gårdagen arbetet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som det ser ut nu. Som man ser så avslutar pannan i samma höjd med fotplåten som innan arbetet igår. Skulle takduken inte överlappar skulle vattnet har chans att rinna tillbaka under taket eftersom fotplåten är i stort sätt monterad helt plan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här skulle jag gärna har haft det. Pannan går längre ut över fotplåten och täcker över den överlappande takduken. Så klart kan man inte förlänga en panna. Den borde flyttas längre ner isf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara

