Tak & Vind
pcj: Tack för svaret. Hur kommer det sig att så många har vanliga taksteg och inte kopplade taksteg när det strider mot det som står i den där pdfen? Sett massvis av nybyggen osv med taksteg där fasadhöjden är bra mycket mer än 4 meter. Alla takfirmor installerar ju uppenbarligen inte efter det där på de hus jag sett som är i vår storlek. Är det någon som har några praktiska
Nerre: [citat] Hans argument var att ibland måste man (sotaren, eller möjligen räddningstjänsten) kunna ta sig upp på taket även utan att fastighetsägaren har ställt fram en stege. Det finns väl i princip inget sätt att överklaga sotarens åsikt så jag flyttade det gamla glidskyddet till rätt sida av huset (stegen på taket har nån gång innan vi köpte huset flyttats från ena sidan huset
justusandersson: Moelvens program är inte utformat för att minska behovet av limträ! Men för mycket är bättre än för litet. Jag tycker det är poänglöst att skarva. Antingen en hel kontinuerlig balk där man kan tillgodoräkna sig att momentet över stödet är negativt, eller två skilda balkar, dimensionerade på vanligt sätt.
Mikael_L: [citat] Ja det är ju ett bra pris. Jag skulle inte själv hållt på och slagit ihop egna om det går att köpa för det priset. Bättre att lägga sin tid på något annat viktigt på bygget. Men du sätter fingret på det riktiga problemet, du är för sent ute för att beställa takstolar till sommarens byggsäsong. Jag hamnade själv där, och byggde mina egna till garaget mest för att jag
bjoesk: Det vart råspånt-papp-vertikal läkt-horisontell läkt-plåt. Tack för ert stöd i bygget! //Björn
hempularen: Lite svårt att hänga med i tankegången. Men om jag fattar det rät så låter det möjligt att göra. Du kommer att behöva anlita en byggnadsingenjör för att räkna på det, dock. Så då kan du få mer slutligt svar. Detta är ju en ändring av bärande konstruktion, du behöver då göra en bygganmälan, och det kommer att krävas verifierade hållfasthetsberäkningar. När det gäller
swirve: Nu håller vi på att avsluta takjobbet och kan meddela att 45*95 blev perfekt! Måttade in topparna på pannorna så slapp jacka ur!
daniel_se: [citat] Ja det är ytterligare en variant ju. Jag köper vanliga krokar och håller upp och se vad som blir bäst. Takfotsinbrädningen är ju i behov av målning, och med vita krokar är frågan om jag ens orkar fräsa in dem på ovansidan utan bara skruvar dem på undersidan. Jag tror inte det blir jättefult, och det är faktiskt på baksidan av huset.
Åsa Lund: Just en sån vi har 🖒 Når precis upp till nocken på vårt Hjältevadshus Björken
harry73: Att taket fortfarande håller tär är bra men det säger bara att pappen fortfarande är bra och det borde den vara efter 20 år. Jag skulle inte ha bråttom med projektet. Kolla om du hittar rätt pannor att komplettera med och sen välj en bra period på sommaren nån gång närmsta 5 år. Men tänk på säkerheten. Inte kul att ramla
daniel_se: Hur gjorde du här? Jag ska montera rännkrokar och ränna på ett tak precis som ditt, och hittar inte heller någon självklar lösning.
kikarhus: Jag har precis köpt hus och nu ska vi bygga ett garage och eventuellt ett attenfallshus senare. Så det kommer bli två till tre fristående hus. Det befintliga huset har svarta betongplattor som eventuellt behövs bytas. Så jag funderar på om alla hus ska ha samma tak eller om det funkar med olika. Eller eftersom man ändå ska byta tak på huvudhuset byta stil? [bild] Kanske inte bästa
Daniel 109: Just altaner brukar ju inte dimensioneras så kraftigt som stommar i hus.
Michael Ranstrand: Tack för svaren. Lutar åt att det blir ett växthus vid sidan av och takomläggning framgent.
Anna_H: Hittade husritningen nu, bättre än så här blir det inte :-) Det som ser ut som en hjärtvägg på övervåningen finns inte, vårt hus såldes med helt oinredd övervåning, ägare två byggde badrum/bastu samt satte in kamin, vi har delat av den mindre delen till ett sovrum, tagit bort kaminen och byggt en 180 vm bred TV-vägg strax framför snedtaket. [bild] Förra ägarens ritning på plan
Tomture61: Har tegelröda betongpannor och vit plåt på taket som nu har blivit skitigt. Hur få bort den svarta skiten , ej mossa.
KnockOnWood: Bra fråga, får se om jag har några bra svar :o Vindsbjälklaget, mellan bottenvåning och vind är 290 mm, och isolerat med gullfiber hela vägen ut över takfoten. Och yttertaket har 100 mm cellplast ända ner naturligtvis. Sedan har jag, på eget bevåg, lagt 500 mm lösull ute i kattvindarna, med brädvägg in mot resten av vindsutrymmet. Mest för att på ett enkelt sätt värmeisolera
jaffla: 2017 vitt med icopals produker ligger på ca 1000kr m2 svart ligger det väl på runt 300-350 m2. men är de omläggning på garage som sagt, så helbränner man i regel bara över nya våder ovanpå de gamla.
jaffla: oj.. helt ny här på forumet så hade ingen aning hur gammal tråden var.. förlåt :D
daugaard: sitter takstolarna tillräckligt tätt för dina spånskivor? inte så bra om man kan trampa igenom skivorna
HasseTeknik: Om du har mossa, så var extra vaksam ( när du tagit bort mossan) på att vissa mossor är duktiga på att fräta sönder främst betongplattor. Det kan finnas små ( 3-10 mm) hål ( fyllda med rötter) rakt igenom pannan och där läcker även vatten rakt ner på masoniten. Inga stora mängder, men med tiden blir det mögelpåväxt.
NetNut: Även jag kan rekommendera Grön fri, finns även i en professionell variant som är lite drygare. Vi använde den på våra fasader, först en test på en liten area för att se hur bra det fungerade. Resutatet av testet gjorde att vi behandlade alla husen med bra resultat även om det tog lite tid innan resultatet syntes.
Vedeldat: Det ser jag då ett beslag bör göras intrappat, här ser man att det är en rak kant mot skorstenen, antagligen med ett spår in och synlig infästning då det är ett enkelt och billigt sätt jämfört. Det syns knappt hur kvalitén på arbetet är förövrigt på den dåliga upplösningen, men dock tycker jag att det ser ut att vara stor glipa mellan plåten och pannorna på den
Grim Pedersen: Hej, Sitter å läser igenom din gamla renoveringstråd om ert 20-talshus och har precis kommit till där du installerade fuktmätare! Nu tänkte jag kolla såhär 5 år senare om du har någon uppmätt skillnad eller hur det går? Mvh Grim
camaro1969: rev bort spånet , sen oljehärdad masonite, sedan läkt och reglar, det var rätt snett och vint så det blev mycket kilande. tog väl 2 veckor för mig och frugan att byta 140 m2 tak, kostnad 20.000:- (jag vill inte veta vad en takfirma velat ha betalt...) mesta tiden tog nog spikutdragningen från gammelspånet... snitt 1 spik per dm2 gissar jag.. så det vart nog 14000 spik ungefär :) även
oStj: Hejsan! Jag ska lägga papp på ungarnas lekstuga och har lite funderingar. Taket är ett T-format sadeltak, se bilden: Hur gör man så att det blir tätt vid vinkeln uppe på nocken? Tacksam för alla tips! [bild]
TheGame: Jag har lagt nåt liknande underlag när jag bytte mitt tak från eternit med masonit som undertak. Duken är inte exakt som den du länkar till den är bla genomtrampningssäker och det köndes ganska bra nör man var uppe på taket och arbetade. Fördelar är helt klart priset och att det är lätt att lägga. Vi var 2 personer som bytte mitt totalt 300m2 tak och var skönt att slippa jobba med