Vi håller på med ett husprojekt som påbörjades i somras och planerad inflytt är i slutet av januari. Vi valde att måla huset Falurött och så har vi resten (tak, plåt, fönster och dörrar) i silvergrå färg. Nu till problemet - färgen på skorstenshuven från Premodul/Contura fanns bara att välja i svart eller "tegelrött" och vi vill ha den i silvergrå som övrig tak/takplåt. Annars skulle det se lite konstigt ut. Har kollat med en plåtslagare som ville ha runt 7000 +moms för att göra en specialbyggd huv i silvergrå plåt vilket vi tyckte var lite väl dyrt. Därför tänkte vi försöka oss på att måla om skorstenen själva (vi beställde en i svart). Är det någon som har gjort detta förut? Det skulle vara intressant att höra era erfarenheter - hur ni har gått tillväga och hur resultatet blev.
 
Kan starkt rekomendera pulverlack. Nu vet jag inte vart du bor och hur långt du har till någon som utför. Men jag själv har lämnat in allt möjligt på blästring samt pulverlack, billigt och väldigt gott resultat. Samt att färgen håller mycket längre och tål värme.

När jag lämnat in saker i storlek som en huv har det legat på 5-700 kr.
 
Vi bygger i Falun.. pulverlack låter som ett alternativ, är det billackerare som brukar göra detta? Tror du det är nödvändigt att blästra bort färgen på en helt ny huv? Jag var inne på att det räcker med att slipa lite för att få en yta att fästa på och måla på plåtfärg. Dock är jag osäker på vad huvarna är fabriksmålade med för typ av färg.. om man blästrar så slipper man det bekymret. Vore också intressant att höra om någon gjort detta själv - tycker det borde vara fler som har samma problem eftersom många har gråa takpannor nuförtiden..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.