Tak & Vind
larsbj: Springan mellan råspont och asfaboard ska va lika stor som luftspalten, så något behöver sättas där emellan några läktbitar iaf.
Delandor: Tack för svaret. Jag har funderat på att byta helt men tänkte att dubbla lager plåt var bättre än ett enkelt lager. Men om det finns risk för rost så kanske jag gör som du föreslog.
jsundewall: Johan, frågan är ju ställd eftersom jag hamnade i en dispyt med firman om vad som ingick, efter att arbetet hade påbörjats. Min tolkning var att totalpriset inkluderade panelen, deras var att den inte gjorde det. Jag tycker offerten är otydlig eftersom "totalt efter ROT avdrag" för mig indikerar att allt ovan ingår i totalpriset. Det var i alla fall så jag uppfattade offerten. Särskilt
KnockOnWood: [citat] Det är väl som i så mycket annat, man vill ha en tvågstegslösning, för att få bästa säkerhet. Jämför VP-rören för el med sina isolerade kopparledningar, eller RIR (Rör-i Rör) för vattenledningar. Eller tag din bil: Du har en stötfångare längst fram, och ett säkerhetsbälte, och en luftkudde = trefaldig säkerhet. Hur kul vore det om en kant slogs sönder på en
justusandersson: Man jackar inte i undersidan på en takbalk utan lägger in trekantiga klossar i stället. Hammarbanden skall ligga så nära väggarnas insida som möjligt för att begränsa spännvidden.
larsbj: Den fukt som kommer dit kommer troligen inifrån isf det är till stor del därför man har luftspalt.
TheGame: Så länge det.inte läcker in ska det.inte.vara några problem egentligen. Besikta taket, finns det fel åtgärda eller byt allt om ni dömmer ut det hela. Tänk på att taket bör vara bytt innan det börjar tex läcka in för storskala :)
Bernieberg: Ja såklart, den skarven räknade jag inte med. Men då slipper man fyra lager i alla fall :).
barracuda123: Hej, behöver lite hjälp angående vårt spänntak/barracuda-tak. Lägenheten är en 2rok i ett hus från 1929. Spänntaket lär vara senare uppsatt och är utav någon form av plast som nu är ful och gulnad. Det är skiljeväggar mellan hall, kök, vardagsrum och sovrum. Vanligt tak i badrummet. Jag och min sambo funderar starkt på att riva ner det och har därför försökt ta lite bilder
inspectah44: Funderar lite över takkonstruktionen till min "stuga". Lite info: Taklutning ca 23 grader, spont, papp, betongpannor. 220x45 reglar med 195mm isolering = 25mm luftspalt. Har alltså tänkt mig ett utförande enligt bifogad bild lånad från Paroc. Ska hålla runt 18-20 grader året runt. Bastu & dusch med loft över (sadeltaket). Hela byggnaden ska alltså ha snedtak/paralelltak. Några frågor:
Husbygge2019: Tack för hjälpen. Jo förutsättningarna kan i nuläget knappt preciseras mer. Tänkte mest vilka alternativ man ska bolla med. Samtidigt som det givetvis är en kostnadsfråga.
Location: Något tips på hur man lyckas få upp reglarna i taket utan en till person? Står som ett fån nu när frun åkte iväg med barnen och inser att jag inte kan hålla och skruva samtidigt.
prototypen: Det finns 60 graders böjar så det inte flyttar sig så mycket i sidled. Protte
dawid: Ville bara uppdatera inlägget hur det gick. Vi diskuterade detta med vår konstruktör som sa att det inte skulle vara någon fara att ta ner masonit-skivorna från insidan och sedan dra vindduk på insidan, så länge man monterade det med distans så luftspalten skapades m.m. Vi gjorde så och det blev riktigt bra.
Demmpa: Sidan 8 i följande, http://www.lindab.com/se/Documents/Byggkomponenter%20och%20Hall%20PDF/Taksäkerhetskrav%20BBR%202008.pdf Säger bara att det ska vara "fast takstege och/eller gångbrygga". (Gammal BBR men det är bara att söka i senaste BBRen). Här har du en stegtillverkares guide,
eobet: Vi har ett lite lätt vingligt 40 år gammalt innertak som är 13mm gipspaneler med fasad kant skruvat i träplankor med 30cm avstånd (osäker på om det heter reglar eller glespanel... alla dessa facktermer alltså... det e trä!). Då vi inte har lust att sänka taket och hantverkare har avrådit oss från att använda renoveringsgips så funderar vi på att skruva ner all gammal gips... men
TheGame: Ja med tanke på att duken är billigare, går snabbare och lättare att lägga låter det märkligt
Fred vom Jupiter: Jag skulle nog tryckt upp rejält med fogskum. Även om det teoretiskt kan vandra fukt genom skummet så är det nog inget problem i praktiken eftersom den knappast kommer att tillföras fukt som kan vandra upp till vinden. Troligen blir skummet tätare upp mot vinden än resten av isoleringen på vinden.
justusandersson: Plastfolie på ömse sidor om en träkonstruktion är ett idiotsäkert sätt att riva huset långsamt. Ta genast bort den övre.
Tomture61: Har hittat denna på Bauhaus https://www.bauhaus.se/hard-board-import-3-0mm.html Men vaxad kartong verkar svårare att hitta. Aaaa , Bolist hade :) 25 st för 290:- fram till dörren. Heter vindavledare.
Jonatan79: Försök klämma dit en passbit av sponten mellan, behöver inte bli perfekt.
fahlis: [citat] Så takutsprången blir väl totalt ointressanta i sammanhanget …
fgo: Här kan du läsa lite mer https://www.norrskog.se/PageFiles/802/Montageanvisning%20NWP%20Råspontslucka%20131014.pdf?epslanguage=sv
Åsa Lund: [bild] Vi har hjälpt en av våra grannar att behandla taket med Grön Fri. Gissa vilken? Gjordes för två eller tre år sedan. Alla taken lagda 1999.
roli: Att byta färg och/eller material på taket kan var byggnadslovs pliktigt. Kontrollera med kommunen så att de inte kräver bygglov.
justusandersson: Problemet med betongpannor är just det att den släta ytan som de har från början sakta eroderar bort och strukturen därför blir allt grövre. Till slut trivs mossa och annan växtlighet väldigt bra medan vattnet letar sig andra vägar. Jag tycker det är ett klokt beslut att förlänga livet på dem med en målning, så att takomläggningen kan göras när övrigt material har nått sitt
Ken: Tack! Sitter den som min plastlist, en bit upp på väggen samt ut på taket?