Håller på att renovera vinden och nu är det sanerat. Snart dags att isolera bjälklaget ned mot bostaden. Vinden kommer vara en kallvind. På gavlarna har man isolerat ytterväggen i reglekonstruktionen och på de flesta ställe sitter där en 50mm isolerskiva. Ovan på det har man nspkat en masonit som lossnat på flera ställe. Min första tanke var att amn kanske inte bbehövde ha isolering i ytterväggen men känsn samtidigt dumt att ta bort den. Medans masoniten är i dåligt skick och lossnat på flera ställer tänker jag att man häftar upp någon form av vindduk, byggplast eller liknande för att hålla isoleringen på plats. Men jag är osäker på om det är en bra lösning.

Jag behöver tips eller förslag hur jag skall göra med gavlarna för att hålla isoleringen på plats utan att bygga in någon fukt i väggen.

L
Ska du inte använda vinden , den blir bara en kallvind , det brukar bli lite där , juleljus eller annat , en riktig kallvind har ingen isolering på gavelspetsarna , men gör inget , sätt en duk framför bara , kan var allt från säckväv till vindskyddsduk , inget ångskyddsmateriel det ska lufta

L Liteavvarje skrev:
Ska du inte använda vinden , den blir bara en kallvind , det brukar bli lite där , juleljus eller annat , en riktig kallvind har ingen isolering på gavelspetsarna , men gör inget , sätt en duk framför bara , kan var allt från säckväv till vindskyddsduk , inget ångskyddsmateriel det ska lufta
Vindskyddsduk låter kanon, vi kör på det. Tack!

Som du skriver kommer det vara en kallvind, men visst kommer man slänga upp lite säsongsbetonade saker som julsaker, resväska osv. Min bättre hälft bunkrar IKEA plastlåder med lock varje gång hon svänger förbi varuhuset, så förvaring räknar vi med till viss del.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.