Har ett halvfärdigt gästhus som jag fick på köpet när vi köpte villa. Gästhuset har idag ett snedtak med papp. Funderade på om jag skulle be hantverkarna som jobbar på huset lägga betongpannor på taket. Hur mycket längre blir livslängden på taket med betongpannor jämfört med endast papp?
Om man nu skulle lägga pannor, hur gör man då med nocken? Normalt på ett sadeltak så läggs ju nockpannorna över kanten på pannorna som kommer upp mot nocken på båda sidor. Nu när jag har snedtak så finns det ju bara en sida. Hur hindrar man vatten att blåsa in under pannorna på nocksidan (den sida som är högst upp) i mitt fall?
Om man nu skulle lägga pannor, hur gör man då med nocken? Normalt på ett sadeltak så läggs ju nockpannorna över kanten på pannorna som kommer upp mot nocken på båda sidor. Nu när jag har snedtak så finns det ju bara en sida. Hur hindrar man vatten att blåsa in under pannorna på nocksidan (den sida som är högst upp) i mitt fall?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det finns olika kvaliteer på papp och papptäckningar. I de bästa fallen kommer man upp i en livslängd som närmar sig den för betongpannor. Denna är ca 40 år, vilket inte är imponerande. Jag skulle aldrig överväga att byta ut ett papptak mot ett med betongpannor. Vill du ha ett takmaterial med större livslängd finns det bättre alternativ. Vindskiveplåt upptill och på sidorna är som viktorj skriver den vanliga lösningen för ett pulpettak med pannor, oavsett sort.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Smaken är som baken, delad. Själv tycker jag att allehanda extrahus som finns på tomten ska vara underordnade och mindre framträdande än huvudbyggnaden
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vittinge tegel skulle jag nog kunna göra ett undantag för...
Vad för sorts tak skulle du rekommendera istället för pannor?J justusandersson skrev:Det finns olika kvaliteer på papp och papptäckningar. I de bästa fallen kommer man upp i en livslängd som närmar sig den för betongpannor. Denna är ca 40 år, vilket inte är imponerande. Jag skulle aldrig överväga att byta ut ett papptak mot ett med betongpannor. Vill du ha ett takmaterial med större livslängd finns det bättre alternativ. Vindskiveplåt upptill och på sidorna är som viktorj skriver den vanliga lösningen för ett pulpettak med pannor, oavsett sort.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Lertegel håller betydligt längre än betongpannor och åldras snyggare. När papp och läkt behöver bytas, återanvänder man pannorna. Man bör ha ett ltet reservlager för eventuell frostsprängning. Annars finns det snygga och hållbara plåtvarianter. Plannja Trend eller liknande, som är en variant på falsat plåttak som man kan lägga själv, passar utmärkt till ett brant pulpettak.
Klicka här för att svara