2 826 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Vad för reglar till pulpettak
Håller på och ska ”förlänga” en lada som ska inredas som varmbonat garage/verkstad. Har tänkt att göra ett pulpettak över.
Kommer att förlänga plattan med 4,5m och den är 8,5m bred. Takhöjden är 3,7m närmast ladan och blir 2,5m längst in (invändiga mått). Får det till att det blir ca 15 graders lut då?
Men det jag blir osäker på är vad jag ska använda för någon dimension till ”takstolarna”, finns det någon duktig här som kan säga mig vad jag bör använda mig av? Befinner mig i snözon 2,5
Kommer att förlänga plattan med 4,5m och den är 8,5m bred. Takhöjden är 3,7m närmast ladan och blir 2,5m längst in (invändiga mått). Får det till att det blir ca 15 graders lut då?
Men det jag blir osäker på är vad jag ska använda för någon dimension till ”takstolarna”, finns det någon duktig här som kan säga mig vad jag bör använda mig av? Befinner mig i snözon 2,5
Redigerat:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 428 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 428 inlägg
Nu är jag rätt dålig på matte så jag skriver ut det så alla får rätta.
370-250=120 (totalt fall i cm)
120/4.5≈26 (fall/meter)
25cm/m är 14°
Så ditt exempel är högst 15°.
Sen om jag tolkar ditt inlägg helt rätt vet jag inte. Huvudfrågan lämnar jag bort till en mer kunnig.
370-250=120 (totalt fall i cm)
120/4.5≈26 (fall/meter)
25cm/m är 14°
Så ditt exempel är högst 15°.
Sen om jag tolkar ditt inlägg helt rätt vet jag inte. Huvudfrågan lämnar jag bort till en mer kunnig.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 428 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 428 inlägg
Lätt hänt, jag tycker av någon anledning att det är lite snurrigt att överföra mellan dom olika vanliga sätten att skriva på.K Karlzzon85 skrev:
1:20 står det på ritningen, 5cm/m är lätt att mäta och 3° är det enda jag kan relatera till hur mycket det faktiskt är
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Takreglarna behöver vara av limträ. Minsta dimension är 56x360 mm. Vill du att de ska vara lägre går det bra med 90x315 mm, vilket blir något dyrare. c/c 1200 mm i båda fallen.
56x360 verkar vara svårt att hitta hos nån leverantör om man googlar, köra med dubbla 45x220 ståendes på varandra blir för klent? Tänkte att då fick man lite mer höjd till isolering ocksåJ justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
90x315 finns garanterat på de flesta ställen. Två 45x220 ovanpå varandra håller men då ska de vara limmade vilket kan vara lite besvärligt.
Klicka här för att svara