Byggahus.se
Hej,

Jag har läst mycket om eternitplattor på forumet och fått väldigt många goda råd men nu till min fråga som jag saknar svar på.

Kan någon som plockat ner eternitplattor själva lätt beskriva vilken teknik du/ni använde för att snabbast få ner plattorna på marken på ett säkert sätt. Troligen får jag göra detta själv, möjligen få hjälp av en eller två personer. Huset är ett normalstort 1,5 plan från tidigt 70-tal. Har du dessutom en ungefärlig uppdaterad prisuppgift vad en tak firma kan ta betalt för att göra detta vore det kanon.

Tacksam för alla svar.

Börja uppifrån, dra spikarna, kasa ner på en hemmabyggd kana inget avancerat , en som står därnere och tar imot, klart

Ring en takfirma om du vill ha ett rätt pris, den stora pris skillnaden är hanteringen av eternitplattorna,

kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Börja uppifrån, dra spikarna, kasa ner på en hemmabyggd kana inget avancerat , en som står därnere och tar imot, klart

Ring en takfirma om du vill ha ett rätt pris, den stora pris skillnaden är hanteringen av eternitplattorna,
Tack, det va enkelt, har inte ens tänkt tanken. Ja deponi avgiften ligger på ca 30.000 kr.

Men hur viktigt är det att täcka över taket efter detta i väntan på tak firman ska komma? Undertaket består av masonit plattor.

Redigerat:
Rickard.
I inxs74 skrev:
Men hur viktigt är det att täcka över taket efter detta i väntan på tak firman ska komma? Undertaket består av masonit plattor.
Extremt viktigt.

Tusen tack för informationen.

Jag har gjort samma procedur, jag o frun plockade ner eternitpannorna själva, 80 x120cm
Vi använde en gammal, lång stege som takpannorna gled ner på, i botten en gammal madrass som tog emot landningen.
Under mina takpannor låg det mer skivor av eternit, inte masonit.

J Jörgen Ö skrev:
Jag har gjort samma procedur, jag o frun plockade ner eternitpannorna själva, 80 x120cm
Vi använde en gammal, lång stege som takpannorna gled ner på, i botten en gammal madrass som tog emot landningen.
Under mina takpannor låg det mer skivor av eternit, inte masonit.
Okej, ingen risk att plattorna kanar av stegen och dimper i backen då?

I inxs74 skrev:
Okej, ingen risk att plattorna kanar av stegen och dimper i backen då?
Inte på mina pannor iaf, dalarna på mina pannor passade perfekt på stegens ytterkanter

När dom rev ner ladugårdstaket hos grannen ställde dom en container med vatten i nedanför och hivade ner alla skivor.

tommib
Eftersom vatten inte väter asbestfibrer så verkar det vara en dålig lösning, Den kanske mest bestod i att vattnet utgjorde en "kudde" att landa på.

L
Ang. att väta asbestfibrer, om de tömde en flaska Yes i containern innan, borde vätningen fungera väsentligt bättre.

tommib tommib skrev:
Eftersom vatten inte väter asbestfibrer så verkar det vara en dålig lösning, Den kanske mest bestod i att vattnet utgjorde en "kudde" att landa på.
Det dammade nog betydligt mindre än om man bara hade slängt plattorna i en hög.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.