Hej!

Skulle behöva er expertis med om det är möjligt att byta från plåt till tegelpannor på vårt hus (taket är ca 35 år gammalt). Huset är från början byggt somm en sommarstuga men har genom åren byggts ut och vinterisolerats. Har inga dimensioner på takstolara, men ska kolla på detta. Är det möjligt att förstärka upp takstolarna mer annars för att vara på den säkra sidan?

Vänliga hälsningar

• Husfasad med en stege som leder upp till en öppning i taket där plåttak möjligen ska bytas till tegelpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inblick genom en taklucka till ett husvind med träkonstruktion och isoleringsmaterial.
    Skapa konto
  • Inredning av ett husvindsutrymme med exponerade träbjälkar och isolering spridd på golvet.
    Skapa konto
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Takmaterialets egenvikt brukar vara försumbar i förhållande till snölasterna, så standardsvaret är att det går säkert bra att byta från plåt till tegel. Vill du vara på den säkra sidan behövs uppgifter om snözon (=var huset finns), takstolarnas dimensioner och spännvidd. Nuvarande yttertak är extremt lätt med bara råspont, papp, läkt och plåt.

• Gilla
Jacni
  • Laddar…
Rickard.
Tycker du bör ta en snabb funderare om det verkligen är smart. Nu är det svårt att se på bild men jag tycker det ser ut att vara på gränsen dålig lutning på taket för pannor.

Vad det är för lutning?

• Gilla
Jacni
  • Laddar…
Tack för dom snabba svaren, och för välkomnandet :D
Lutningen på taket är ca 18° så det är ett låglutande tag, kikade på tabellen där det stod att över 14° ska det funka med falsade betongpannor (2-kupiga), så det bör vara tillräckligt (fast kanske inte rekommenderat? )
Snözonen i staden jag bor är 2.0-2.5 vilket är medelhög i tabellen, hur tolkar man siffrorna?

Rickard.
Ojdå, Nu har jag varit föräldraledig för länge märker jag :) 18° är väl lite på gränsen i min högdt personliga åsikt, särskilt om man har mycket rännor och genomföringar.

MEN då bör man inte glömma att jag bor och jobbar huvudsakligen minst 80-100 mil norr om dig med tuffare klimat för tak.

Snözon 2,5 betyder att snölastens värde på marken är 2,5 kN/kvm, vilket motsvarar ca 250 kg/kvm. Snölastens värde på taket beror sedan på takform och taklutning. På ett sadeltak med 18 graders lutning blir max snölast ungefär densamma som på marken. De 30-40 kilo per kvadratmeter extra som tegel eller betongpannor väger kan betraktas som försumbart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.