Hej,

jag har en lite konstig idé om att bygga en klättervägg i min lägenhet. Klätterväggen är tänkt att löpa från väggen (3meter) upp i taket (3meter) och sedan ned på motsatt vägg (3meter).
Problemet är att mitt tak är gjort av gipsskivor.
Har sökt lite och någonstans hittade jag info om att det eventuellt kan finnas någon form av armerat stål över gipsskivorna? Eller plåtreglar? Hur kan jag ta reda på detta, antar att jag måste göra hål i taket för att undersöka det "manuellt"?

Finns det något annat sätt jag kan göra på? Idéer och input tas tacksamt emot!

Är det klassiska gympasal klätterribbor? Alltså träreglar med rundstav igenom du menar? Isåfall kanske du kan bygga det med lite grövre reglar upptill med väggreglarna som stöd på sidorna utan att förankra i taket, det hade jag aldrig vågat, det lär bli dyrt..

Jag tolkar ser som att du vill ha riktiga klättrargrepp uppsatta på vägg och tak? Alltså inga ribbstolar. Jag skulle riva gipsen, förstärka takkonstruktionen och lägga ett lager råspont och sedan gips. Du kommer aldrig kunna fästa små fästen i gips som en 80 kilosperson skall kunna hänga i. Även om fästen skulle sitta kvar i gipset skulle en hel gipsning lossna. Den enda möjliga enkla vägen är att få fast fästena precis i regelverket. Men då blir placeringarna högst begränsade!

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.