4 910 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Vilka pannor ska säkras med pannkrok?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Perspektivet är lite knepigt, så det är svårbedömt. Jag tycker det ser krokigt ut, men det kan vara fel. Varför ligger underlagsduken så ojämnt?
I princip samtliga tillverkare av takpannor föreskriver att två rader upptill, nedtill och längs kanterna skall fästas. Dessutom skall en rad runt genomföringar fästas. Det är en allmänt känd branschstandard. Rätt skall vara rätt och ett företag som utför arbetet skall följa arbetsbeskrivningen. Vid taklutning på 55 grader eller mer skall samtliga pannor fästas enligt de flesta föreskrifter.D Daniel 109 skrev:
Finns absolut ingen vettig anledning för ett företag som utför takjobb att inte följa arbetsbeskrivningens föreskrifter vad gäller infästning av takpannor.
Fotot var taget med teleobjektiv precis efter de har rullat ut pappen. Jag har alltså ventilerad nock där nockpannor sitter på en bräda i mitten som har luftspalt under sig. De bytte ut 1m av denna bräda som var lite murken, resten är original. Jag kan inte så mycket om detta. I arbetsordern står det "Nockbräda 45x95 mm", men eftersom jag har ventilerat tak är "nockbrädan" är snarare 25x45. Räknas den då som "nockbräda" och bör den bytas ändå eller räcker det med att reparera det som är dåligt?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om nockpannorna ligger rakt och är ordentligt fastsatta är det nog OK, även om arbetet ger ett lite slarvigt intryck.
Utländska underleverantören som som gjorde jobbet fick komma tillbaka och krumla resten. Dagen efter att han sa att allt var klart skulle jag och företagsrepresentanten haft slutbesiktning. Då upptäckte vi att han ändå inte har gjort jobbet klart (hela raden upp mot nocken var inte krumlad).lärjungen skrev:
Då fick han inte komma tillbaka utan företaget skickade helt andra gubbar. De tog av nockpannorna för att säkra översta raden och upptäckte då att nockbrädan (mer nockläkt, då jag har ventilerad variant) var rutten på sina ställen och inte bytt.Så de fick först byta nockbrädan, sen lägga på nytt nockband, sen säkra pannor mot nocken, sen skruva/limma nockpannor. Lite annat fixades också: två exponerade hål i plåten runt fläkten som fanns kvar sen gamla läkten togs bort (nya pannor är lite kortare så hålen hamnade "utanför" pannor).
Nya arbetarna var betydligt noggrannare och kvalitetsmedvetna. Så det börjar närma sig slutet. Några småsaker kvar/pannor som behöver kapas till.
Detta är segment av nockbrädan som lämnades kvar av första teamet och nu byttes av andra teamet. Nu är det fixat!
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Skönt att det ordnat sig. Tråkigt att de första killarna inte skötte sig. Och varför i hela världen lämnade de kvar en såpass rutten nockbräda?Z Zakalwe skrev:Utländska underleverantören som som gjorde jobbet fick komma tillbaka och krumla resten. Dagen efter att han sa att allt var klart skulle jag och företagsrepresentanten haft slutbesiktning. Då upptäckte vi att han ändå inte har gjort jobbet klart (hela raden upp mot nocken var inte krumlad).
Då fick han inte komma tillbaka utan företaget skickade helt andra gubbar. De tog av nockpannorna för att säkra översta raden och upptäckte då att nockbrädan (mer nockläkt, då jag har ventilerad variant) var rutten på sina ställen och inte bytt.Så de fick först byta nockbrädan, sen lägga på nytt nockband, sen säkra pannor mot nocken, sen skruva/limma nockpannor. Lite annat fixades också: två exponerade hål i plåten runt fläkten som fanns kvar sen gamla läkten togs bort (nya pannor är lite kortare så hålen hamnade "utanför" pannor).
Nya arbetarna var betydligt noggrannare och kvalitetsmedvetna. Så det börjar närma sig slutet. Några småsaker kvar/pannor som behöver kapas till.
Detta är segment av nockbrädan som lämnades kvar av första teamet och nu byttes av andra teamet. Nu är det fixat!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden