P
Hej alla kunniga byggare!

Som glad amatör skulle jag behöva råd angående takstolar. Är i färd med att renovera garaget och då taket ska bytas och jag samtidigt vill passa på att få riktig takhöjd där inne så blir det även nya takstolar. Dessa tänkte jag tillverka själv, enligt nedanstående ihopknåpade "ritning". Nu skulle jag uppskatta input från "folk som vet". :D
Är dessa takstolar hyggligt rätt dimensionerade? För klena? Kanske rentav "overkill"?
Frågan är om det blir egentillverkade "spikförband" av 12mm plywood eller om det blir "köpeplåtar", har inte bestämt mig än. Fördelar nackdelar med de två alternativen?

Förutsättningar:
Snölastzon 2.
Taket blir "lätt" - råspont, papp, plåt - och så isolering och gipsskivor på insidan förstås.
Taklutningen är 40°.
Virkesdimensioner (kval. C24): (med stor reservation för benämningarna :D) högben och hanbjälke: 45x195, stödbenen/diagonalerna: 45x120 och det "diagonala stödet" mellan hammarband och hanbjälke: 45x95.

Schematisk ritning av en takstol med angivna dimensioner för renovering av garage, med högben, hanbjälke, och stödben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mått och dimensioner:
Digital skiss av takstolar för garagerenovering med angivna mått och trädimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tips och råd emottages med största tacksamhet!
Hälsningar
Björn

visa ritningen för nån firma som tillverkar takstolar.
de kan beräkna, och kanske även tillverka.
det kan bli rätt giftiga dragspänningar i skarvarna till hanbjälken då den ligger såpass nära nock.

• Gilla
1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.