860 läst · 2 svar
860 läst
2 svar
Nytt Tegeltak - Svall OK?
Hej!
Nu har precis takbytet dragit igång!
I helgen tog vi ner pannorna, och pappen under ser riktigt fin ut! Inte skadad på något ställe..
Hur skulle ni gjort för att ta reda på om svallet är ok?? Endast förutsätta det för att pappen är fin, eller skurit upp pappen på ett par ställen för att se hur det ser ut?
Kom gärna med lite råd
Tack på förhand!
Nu har precis takbytet dragit igång!
I helgen tog vi ner pannorna, och pappen under ser riktigt fin ut! Inte skadad på något ställe..
Hur skulle ni gjort för att ta reda på om svallet är ok?? Endast förutsätta det för att pappen är fin, eller skurit upp pappen på ett par ställen för att se hur det ser ut?
Kom gärna med lite råd
Lösvirkesbyggare
· Halland
· 106 inlägg
Kika in på vinden om det finns någon annars kan man ju kuta runt med livboj runt midjan och hoppa som galning
Näe.. det är säkert lugnt men är man nyfiken så kan man ju skära i underkant pappvåd genom det övre pappskiktet och lyfta. Men i regel så läggs det bara på ett nytt lager papp om den gamla pappen ser hel och slät ut.
Ja jag har kikat in på kattvinden så gott det går..
Ja jag har hört fler som säger som du, ser pappen ok ut så är det bara att lägga på nytt ovanpå.
Men hade nog ändå varit skönt att ta några stickprover. Framförallt i nederkant vid takfoten. Det är väl ofta där det blir som sämst?
Ja jag har hört fler som säger som du, ser pappen ok ut så är det bara att lägga på nytt ovanpå.
Men hade nog ändå varit skönt att ta några stickprover. Framförallt i nederkant vid takfoten. Det är väl ofta där det blir som sämst?